Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną, która miała rozwiązać wątpliwości w zakresie rozliczeń na gruncie VAT sprzedaży paliw (i nie tylko) w oparciu o karty paliwowe – w zależności od okoliczności transakcji możemy mieć bowiem do czynienia albo z dostawą towarów, albo ze świadczeniem usług. Co istotne, zastosowanie się przez podatnika do interpretacji ogólnej umożliwi ochronę jego rozliczeń podatkowych.
Karty paliwowe – model transakcji trójstronnych
Interpretacja ogólna odnosi się do modelu wykorzystania kart paliwowych dla transakcji realizowanych w modelu trójstronnym. Co to oznacza? W ramach takiej transakcji występują trzy podmioty:
1. podmiot udostępniający karty paliwowe, niebędący ich emitentem (np. leasingodawca, spółka dominująca),
2. kontrahent (np. leasingobiorca, spółka zależna) korzystający z karty paliwowej, który za pomocą tej karty dokonuje zakupu towaru (paliwa),
3. podmiot trzeci – dostawca – prowadzący stację paliw (np. spółka paliwowa).
Transakcja udostępniania kart paliwowych jako świadczenie usług
Zgodnie z interpretacją ogólną, transakcja udostępniania kart paliwowych powinna być zakwalifikowana do świadczenia usług, jeżeli doszło do spełnienia łącznie następujących przesłanek:
• nabycie paliwa przez posiadacza karty paliwowej następowało bezpośrednio od dostawców prowadzących stacje paliw,
• wyłącznie posiadacz karty paliwowej decydował o sposobach nabycia paliwa (wybór miejsca nabycia paliwa), ilości oraz jakości paliwa, w momencie zakupu i sposobie wykorzystania paliwa,
• posiadacz karty paliwowej ponosił całość kosztów związanych z nabyciem paliwa,
• rola podmiotu pośredniczącego ograniczała się do udostępnienia odbiorcy karty paliwowej (produktu finansowego) pozwalającego nabyć towar.
Karty paliwowe – każdy stan faktyczny należy analizować osobno
W interpretacji ogólnej czytamy jednak, iż z uwagi na mnogość funkcjonujących w obrocie modeli wykorzystania kart paliwowych, każdy stan faktyczny powinien być analizowany osobno, z uwzględnieniem w szczególności charakteru i okoliczności transakcji dokonywanych między podmiotami. W związku z powyższym, przed zastosowaniem wniosków wynikających z interpretacji ogólnej, należy dokładnie przeanalizować, czy przedmiotowa transakcja z użyciem karty paliwowej wpisuje się w model trójstronny, którego klasyfikacji do VAT dotyczy interpretacja.
Karty paliwowe – interpretacja ogólna zgodna z orzeczeniem TSUE
Interpretacja ogólna dotycząca transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych realizowanych w modelu trójstronnym została wydana przez Ministerstwo Finansów w związku z potrzebą doprecyzowania sposobu ich opodatkowania. Uwzględnia ona tezy wyroku TSUE w sprawie C0235/18 Vega International w zakresie kwalifikacji transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych.
Ważne: wcześniejsze interpretacje indywidualne tracą moc
Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, że na mocy ustawy z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, 1 stycznia 2021 r. został uchylony przepis art. 7 ust. 8 ustawy VAT. W momencie wyeliminowania tego przepisu z porządku prawnego, doszło bowiem do utraty aktualności, a tym samym mocy ochronnej interpretacji indywidualnych wydanych w zakresie tego przepisu.
Aktualność interpretacji indywidualnej jest ściśle powiązana z okresem, w jakim obowiązuje przepis, którego dana interpretacja dotyczy. Interpretacje indywidualne zachowują natomiast swoją moc ochronną (na zasadach wynikających z art. 14k-14m Ordynacji podatkowej) w odniesieniu do okresu, w jakim interpretowany przepis pozostawał w obrocie prawnym. Podkreślenia wymaga fakt, że podatnicy posiadający interpretacje indywidualne wydane w zakresie przepisu art. 7 ust. 8 ustawy VAT, mogą nadal korzystać z wynikającej z nich ochrony w odniesieniu do okresów rozliczeniowych sprzed 1 stycznia 2021 r.
– LinkedIn
https://www.linkedin.com/company/bc-advanced-solutions
– Twitter
https://twitter.com/bcadvanced