Co trzeci Polak nie planuje nic szczególnego na 14 lutego, a co czwarty nie podjął jeszcze decyzji – wynika z najnowszej edycji Barometru Providenta. Podobnie jak w ubiegłym roku, ulubionym sposobem na spędzenie Walentynek jest samodzielnie przygotowanie uroczystej kolacji w domu.

W tym roku Święto Zakochanych cieszy się dużą popularnością wśród Polaków. Niemal 43 proc. ankietowanych w najnowszej edycji cyklicznego badania Barometr Providenta zadeklarowało, że zamierza celebrować Walentynki. W ubiegłym roku takie plany miał zaledwie co trzeci badany. Święto cieszy się największą popularnością wśród respondentów w wieku 35-44 lat – aż 60,8 proc. badanych z tej grupy wiekowej ma plany na 14 lutego. Natomiast sceptycznie do Dnia Zakochanych podchodzą starsi badani w wieku 65+.

– Podobnie jak w ubiegłym latach, respondenci, którzy nie mają żadnych planów na spędzenie tego święta, najczęściej wskazują, że uczucia należy okazywać codziennie, a nie tylko raz w roku. W najnowszej edycji wskazało tak aż 42,7 proc. osób z tej grupy – wskazuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Co ciekawe, młodzi badani znacznie częściej wskazują ten powód. Wśród ankietowanych poniżej 35 roku życia, ten odsetek wyniósł około 60 proc. – dodaje Karolina Łuczak.

Niemal co trzeci Polak, który nie snuje walentynkowych planów, przyznaje, że nie ma z kim spędzić tego dnia. Wśród respondentów z Pokolenia Zet ten odsetek wyniósł aż 87,3 proc. Natomiast co piąty badany uznaje celebrowanie 14 lutego za komercyjny zwyczaj.

Lubimy niespodzianki, ale jeszcze bardziej lubimy wspólne planowanie

– Choć robienie niespodzianek jest dość popularne wśród osób świętujących Walentynki – takie zamiary w tym roku ma niemal 45 proc. z tej grupy badanych  – jeszcze chętniej ustalamy plany na 14 lutego z osobą, z którą chcemy go spędzić – mówi Karolina Łuczak. – Niewielki odsetek badanych, przyjmuje natomiast postawę „zaskocz mnie” i choć chce zrobić coś wyjątkowego z okazji Walentynek, czeka na inicjatywę drugiej osoby – dodaje Karolina Łuczak.

Mimo tego, że Walentynki to dzień, który zdecydowanie zamierzamy spędzić z drugą połówką – wskazało tak 87,7 proc. ankietowanych –  nie brakuje osób, które będą świętować z innymi bliskimi osobami. 6,7 proc. respondentów 14 lutego planuje spędzić z przyjacielem lub przyjaciółką, 5,5 proc. z rodziną, a 3,3 proc. ze znajomymi.

– Stereotypowo, gdy myślimy o spędzaniu Walentynek z przyjaciółmi, mamy przed oczami imprezę koleżanek-singielek. Tymczasem to mężczyźni znacznie częściej wskazywali, że spędzą ten dzień z przyjacielem lub przyjaciółką albo ze znajomymi. – zauważa Karolina Łuczak.

Samodzielnie przygotowana kolacja królem Walentynek

Podobnie jak w ubiegłym roku, do najpopularniejszych walentynkowych prezentów należą te związane z kulinariami. Co trzeci badany planuje samodzielnie przygotować uroczystą kolację. Aż 22,2 proc. Polaków zaprosi swoją walentynkę do restauracji, a 17,3 proc. podaruje bliskiej osobie słodycze. Sporym powodzeniem cieszy się także kulturalna rozrywka – 15,8 proc. ankietowanych 14 lutego zamierza obejrzeć film lub spektakl siedząc na własnej kanapie, a 13,5 proc. zaprosi bliską osobę do teatru lub kina.

Wybór atrakcji na 14 lutego znacząco różni się pomiędzy przedstawicielami obu płci. Kobiety najczęściej chcą przygotować samodzielnie kolację w domu (49,5 proc.), obejrzeć film lub spektakl na kanapie (20,8 proc.) lub podarować słodycze bliskiej osobie (18 proc.). Panie chętniej niż Panowie planują wspólny wyjazd (13,1 proc. vs. 9,6 proc.). Natomiast mężczyźni najchętniej kupią bliskiej osobie kwiaty (43,3 proc.), zaproszą ją do restauracji (28,7 proc.) bądź samodzielnie przygotują kolację (20 proc.). Panowie zdecydowanie częściej niż Panie wykazują chęć podarowania prezentu – wśród pomysłów są perfumy (13,2 proc.) i biżuteria (11,7 proc.).

Prawie połowa Polaków planuje przeznaczyć na celebrację Walentynek kwotę do 150 zł. Aż co 10. myśli o wydatkach przekraczających 300 zł.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w styczniu 2023 r.

Author

  • Provident Polska

    Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm. Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).