W 2022 roku w Polsce zarejestrowano 419,7 tys. nowych samochodów osobowych – o 6% mniej niż w 2021 roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, przyczep i naczep, autobusów oraz motorowerów. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 170,2 tys. sztuk i była o 6,2% większa r/r. 2022 rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 483,8 tys. pojazdów – o 10,1% więcej niż w 2021 roku.
Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 roku wyniosła 419,7 tys. sztuk, co przełożyło się na spadek o 6% w porównaniu z 2021 rokiem. Klienci indywidualni zarejestrowali 121,6 tys. nowych samochodów – o 5,1% więcej niż rok wcześniej. O 9,9% mniej samochodów (298,2 tys.) zarejestrowali z kolei w 2022 roku klienci instytucjonalni.
Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w ubiegłym roku 323,7 tys. pojazdów, co oznacza spadek sprzedaży o 8,9% r/r. 2022 rok był natomiast lepszy dla segmentu samochodów osobowych marek premium+, których zarejestrowano 96,1 tys. co przełożyło się na 5,2% wzrost r/r. Za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim klienci indywidualni, którzy w ubiegłym roku zarejestrowali 15,6 tys. nowych samochodów premium+, aż o 59,3% więcej niż w 2021 roku.
Rok 2022 to niestety kolejny rok spadków w rejestracjach pojazdów w Polsce. Wzrosty zanotowały jedynie segmenty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz marki premium. Dynamiczny wzrost rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi nie dziwi w świetle europejskich rozwiązań legislacyjnych i należy się spodziewać, że w najbliższych latach nadal będziemy obserwować wzrost liczby rejestracji tych właśnie pojazdów. Segment premium to tradycyjnie grupa pojazdów najmniej wrażliwa na gorszą koniunkturę gospodarczą. To pojazdy, które są kupowane przez ludzi bardzo zamożnych oraz dla wyższej kadry managerskiej w firmach. Bardzo cieszy wzrost produkcji, a biorąc pod uwagę fakt, że krajowi producenci zapowiadają w najbliższych latach uruchomienie produkcji kolejnych modeli, można oczekiwać, że rok 2023 zakończy się znacznie większym wzrostem produkcji niż ubiegły – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Maleje dynamika sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi
Sprzedaż nowych samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi w 2022 roku wyniosła 170,2 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 6,2% w stosunku do 2021 roku. W tym czasie klienci instytucjonalni zarejestrowali 121,7 tys. tego typu samochodów co przełożyło się minimalny wzrost o 0,5% r/r. Z kolei klienci indywidualni kupili 48,5 tys. nowych samochodów tego typu – o blisko 24% więcej w stosunku do 2021 roku.
Najsilniejszy wzrost sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi w Polsce zanotowano w grupie samochodów elektrycznych. W 2022 roku zarejestrowano 11,3 tys. tego typu pojazdów – czyli o 58,1% więcej niż w 2021 roku. W ubiegłym roku większa sprzedaż w stosunku do 2021 roku dotoczyła również samochodów hybrydowych plug-in (9,7 tys., wzrost o 5,8%) oraz samochodów hybrydowych, których zarejestrowano 136,9 tys. – o 5,1% więcej. Jedynie samochody osobowe napędzane LPG zamknęły 2022 rok spadkiem sprzedaży na poziomie 9,5% r/r z liczbą 12,2 tys. zarejestrowanych pojazdów – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
Rekordowa liczba rejestracji pojazdów ciężarowych
Po rekordowo dobrym 2021 roku dla segmentu samochodów dostawczych, liczba ich rejestracji w 2022 roku zmniejszyła się o 15,8% r/r i wyniosła 62 tys. Spadła sprzedaż zarówno pojazdów z napędami diesla (-17,7% r/r), jak i benzynowymi (-8,1% r/r). Ponad dwukrotnie wzrosła natomiast liczba rejestracji pojazdów dostawczych z napędem alternatywnym i wyniosła 1,7 tys. (wzrost o 111,5%). Rekordową liczbę sprzedaży, już drugi rok z rzędu, odnotował rynek pojazdów ciężarowych. W 2022 roku zarejestrowano 34,9 tys. nowych samochodów ciężarowych – o 6,8% więcej niż w 2021 roku. Spadki sprzedaży w 2022 roku dotknęły z kolei rynek przyczep i naczep (-12%), autobusów (-14,7%) oraz motorowerów (-10,2%).
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 10,1%
W 2022 roku wyprodukowano w Polsce 483,8 tys. pojazdów samochodowych o 10,1% więcej niż w 2021 roku. Z fabryk w Polsce wyjechało w tym czasie 223,7 tys. samochodów dostawczych i ciężarowych, co przełożyło się na wzrost o 29% r/r. Spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych (-2,2 % r/r) i autobusów (-2,8 %).
Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres biuroprasowe@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.