Na polskich, wielkanocnych stołach od lat królują te same potrawy – jajka, biała kiełbasa oraz żur. Trzy dania pojawiają się na szczycie ulubionych świątecznych smaków respondentów badania Barometr Providenta już od kilku edycji. Bez jakich innych specjałów Polacy nie wyobrażają sobie świętowania?

Ulubione potrawy są nieodłączną częścią świątecznych tradycji. Jak pokazuje Barometr Providenta, Polacy nie wyobrażają sobie Wielkanocy bez jajek i białej kiełbasy, które co roku znajdują się na samym szczycie podium – przepada za nim odpowiednio 84,6 proc. oraz 56,9 proc. badanych – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Dla 53 proc. osób na świątecznym stole nie może zabraknąć żurku, a niewiele mniej, bo 49 proc. nie obejdzie się tego dnia bez wędlin – dodaje.

Ten sam skład podium utrzymuje się od lat. W 2023 r. wielkanocnego stołu bez jajek, białej kiełbasy i żurku nie wyobrażało sobie odpowiednio 89,2 proc., 61,3 proc i 53,8 proc. Rok wcześniej było to natomiast 91 proc., 55,6 proc. oraz 50,5 proc.

Podczas aktualnej edycji badania tuż za zwycięską trójką oprócz wędlin znalazł się ulubiony wielkanocny deser Polaków, czyli sernik (43,8 proc.).

Słodki stół

Do ciast, które zdaniem Polaków są niezbędne na wielkanocnym stole, poza sernikiem należą także babka (37,7 proc.), makowiec (24,4 proc.) oraz mazurek (22,6 proc.). Bez paschy, tradycyjnie kojarzonej z Wielkanocą, świętowania nie wyobraża sobie zaledwie 5,4 proc. Co ciekawe, to kobiety są amatorkami ciast – sernik wskazało aż 47,6 proc. respondentek (wobec 39,4 proc. wśród mężczyzn). Bez babki wielkanocnego stołu nie wyobraża sobie 44,6 proc. pań i zaledwie 29,7 proc. panów. Mazurek także większą popularnością cieszy się wśród badanych kobiet. Panowie natomiast częściej niż respondentki wskazywali na makowca (28,7 proc. vs 20,6 proc.)

Regionalne specjały

Wyniki badania Barometr Providenta pokazują, że na nasze ulubione smaki często wpływają regiony, w których mieszkamy. Doskonale widać to na przykładzie pojedynku pomiędzy dwoma ulubionymi wielkanocnymi zupami Polaków – żurem i barszczem białym. Choć, jeśli spojrzymy na całą Polskę, wygrywa pierwsza z zup, mamy regiony, w której przeważają smakosze tej drugiej. Bez barszczu białego wielkanocnego stołu nie wyobraża sobie 63,7 proc. badanych z województwa świętokrzyskiego oraz połowa badanych z województwa lubelskiego. Natomiast wielkopolanie nie przepadają za białym barszczem – w tym województwie wskazało tę zupę zaledwie 10,7 proc. ankietowanych.

Także w przypadku słodkości regionalne wpływy okazują się kluczowe. Niemal 45 proc. mieszkańców Podlasia nie wyobraża sobie Wielkanocy bez mazurka (to niemal dwa razy wyższy odsetek niż dla ogółu Polaków). Mieszkańcy województwa podlaskiego jeszcze bardziej lubią babkę – wskazało ją aż 66,7 proc. z nich. Najwięcej smakoszy paschy znajdziemy w województwie opolskim (11,4 proc.) oraz zachodniopomorskim (10,2 proc.).Natomiast zaledwie 2 proc. mieszkańców Opolszczyzny czeka w Wielkanoc na makowca.

 

Author

  • Provident Polska

    Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm. Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).