Wypracowanie strategii ESG to dziś obowiązek przedsiębiorstw, które chcą budować swoją wartość w długim okresie i odpowiadać na oczekiwania klientów oraz inwestorów. Nadal jednak świadomość tego działania jest niewielka. Z badania Polskiego Stowarzyszenia ESG z końca 2022 roku wynika, że ponad 53 proc. firm nigdy nie słyszało o tym pojęciu, a jedynie 14 proc. zna je doskonale. Eksperci CBRE w cyklu poradnikowym „ESG w praktyce” wskazują na przykłady działań w każdym z obszarów, żeby ułatwić zrozumienie filarów tej strategii. Pierwszym jest obszar E, czyli środowisko.

Z analiz wynika, że firmy kierujące się celami zrównoważonego rozwoju doświadczają większych zysków z udziału w rynku i rozwijają się średnio trzy razy szybciej niż ich konkurenci, jednocześnie zwiększając zadowolenie pracowników i klientów. Zatem wdrożenie zasad ESG firmom się po prostu opłaca. Nadal jednak konieczna jest edukacja, dlatego w naszej firmie opracowaliśmy praktyczny poradnik dotyczący tego, jakie działania można wdrożyć w firmie w poszczególnych obszarach zgodnych z filarami ESG, czyli środowiska, społeczeństwa oraz ładu korporacyjnego – mówi Marta Usielska, szefowa Działu Marketingu w Departamencie Property Management CBRE.

Obszar E, obejmujący środowisko, dotyczy kryteriów związanych m.in. z ochroną bioróżnorodności, zachowaniem i odbudową gatunków fauny i flory, zapobieganiem dalszym antropogenicznym zmianom klimatu, zarządzaniem odpadami i zanieczyszczeniami, ze szczególnym naciskiem na promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym, zanieczyszczeniem powietrza i smogiem czy zarządzaniem ograniczonymi zasobami naturalnymi, w tym ochroną zasobów wodnych. To szczególnie istotne z punktu widzenia nasilającego się kryzysu klimatycznego, którego skutki są szczególnie odczuwalne na terenach zurbanizowanych. Miasta oraz zlokalizowany w nich biznes powinny coraz intensywniej angażować się w działania poprawiające jakość środowiska, podnoszące rezyliencję, zmniejszające energochłonność budynków i transportu.

Przykłady działań ESG z obszaru środowiska

Biuro. Działania w obszarze środowiskowym warto zacząć od przyjrzenia się temu, jak funkcjonuje i wygląda przestrzeń biurowa. Możliwości jest kilka i mają one na celu zwiększenie komfortu użytkowników, obniżenie kosztów oraz optymalizację działania biurowca.

Po pierwsze, powinniśmy zadbać o optymalizację aranżacji wnętrza pomieszczeń pod kątem jak najlepszego i najdłuższego dostępu do światła dziennego. Warto zakupić kwiaty doniczkowe, które utrzymują stabilny i zdrowy klimat w pomieszczeniach, oczyszczając i odświeżając jednocześnie powietrze. Otoczenie roślin działa również pozytywnie na umysł człowieka i jego samopoczucie. Podobnie można zadziałać na zewnątrz budynku. Warto zadbać o zielone partie dla użytkowników biur i nasadzenia drzew wokół biurowców w celu minimalizacji miejskich fal ciepła.

Po drugie, warto postawić na oszczędność energii w budynku poprzez dokładne określenie czasu pracy ekranów LED oraz oświetlenia RGB. Konieczne są również okresowe przeglądy i naprawy urządzeń biurowych, pamiętając, że co najmniej 40% sprzętu zasilanego energią elektryczną, jak komputery, laptopy czy drukarki powinno spełniać kilka warunków: posiadać certyfikat EPEAT (Electronic Product Environmental Assessment Tool), w przypadku braku certyfikatu EPEAT – oznakowanie Energy Star. Natomiast w przypadku kuchennych artykułów jednorazowego użytku, jak talerze, kubki czy sztućce co najmniej połowa powinna spełniać następujące wymagania: posiadać certyfikat FSC, być wykonanych z materiałów biodegradowalnych, 100 proc. powinno być kompostowalnych i nadawać się do recyklingu.

Materiały biurowe. W tym obszarze firmy mają wiele możliwości. Warto zacząć od skrupulatnego planowania zakupu materiałów – ograniczenie ilościowe, aby uniknąć kupowania zbędnych elementów. W miarę możliwości warto też korzystać z polskich dostawców (z naciskiem na poszukiwanie możliwie najbliższych dostępnych firm) oraz postawić na współpracę z najemcami i użytkownikami nieruchomości. Inne możliwości to zakup wody i napojów w szklanych butelkach, ograniczenie ilości materiałów drukowanych, drukowanie dwustronnie, wykorzystywanie systemów umożliwiających archiwizację dokumentów i ich obieg w formie elektronicznej.

Bieżące papierowe artykuły biurowe powinny posiadać certyfikat poświadczający produkcję papieru ze zrównoważonego leśnictwa: FSC lub PEFC oraz oznaczenie Ecolabel, a zawartość włókien postkonsumenckich lub włókien z odzysku powinna wynosić 30 proc. Natomiast niepapierowe artykuły biurowe powinny posiadać 90 proc. zawartość postkonsumencką polietylenu dużej gęstości (HDPE) oraz 25-50 proc. materiałów z odzysku, 100 proc. postkonsumencką zawartość politeraftalanu etylu oraz materiałów z odzysku, 100 proc. zawartość materiałów z odzysku w przypadku elementów papierowych.

Wszystkie kasety z tonerem do drukarek laserowych muszą być regenerowalne. A 100 proc. kupowanych baterii musi mieć możliwość ponownego ładowania.

Edukacja. Świetnym pomysłem na rozwój świadomości w zakresie ESG są wszelkiego typu akcje społeczne dla pracowników nieruchomości, kontrahentów, najemców, klientów, które informują i edukują. Mogą one dotyczyć np. wyłączania oświetlenia po opuszczeniu pomieszczenia, wykorzystania naturalnego światła, kontroli temperatury w pomieszczeniach czy odłączania ładowarek od urządzeń elektrycznych po naładowaniu. Warto też promować transport publiczny m.in. w postaci komunikatów na terenie nieruchomości, a dla pracowników dojeżdżających do pracy rowerami można zrobić akcję promującą takie zachowanie. Dobrym rozwiązaniem jest też grywalizacja w zakresie liczby kroków czy kilometrów przejechanych na dwóch kółkach.

W pracy warto też postawić na akcje specjalne. Może to być np. zbiórka żywności dla potrzebujących zwierząt, objęcie patronatem schroniska, propagowanie dni ziemi i środowiska, organizacja zbiórek odpadów w najbliższym otoczeniu, zbiórki elektrośmieci i edukacja w zakresie prawidłowej segregacji odpadów.

Dodatkowe. Firmy, które chcą zrobić coś wyjątkowego mogą też zadbać o bioróżnorodność w planowanych aktywnościach. Przykłady to m.in. wprowadzenie koncepcji „łąk kwietnych”, celem ochrony naturalnych ekosystemów, jako miejsce bytowania, rozwoju oraz schronienia pożytecznych gatunków zwierząt. Inne sposoby to wprowadzenie hoteli dla nietoperzy, ptaków oraz insektów, pasieki i hodowla pszczół zlokalizowana na dachach obiektów handlowych i biurowych, ochrona zagrożonych gatunków ptaków.

Author

  • CBRE

    CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), spółka z listy Fortune 500 i S&P 500 z siedzibą w Los Angeles, jest największą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną (na podstawie przychodów z 2019 r.). Firma zatrudnia ponad 100 000 pracowników (nie wliczając podmiotów stowarzyszonych i partnerskich) i obsługuje inwestorów i najemców nieruchomości za pośrednictwem ponad 530 biur na całym świecie. CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.cbre.pl.