Nadchodzące miesiące mogą okazać się intensywne zarówno dla naszych kalendarzy jak i portfeli. Maj i czerwiec to okres wielu rodzinnych uroczystości, na których nie wypada pojawić się z pustymi rękoma. Komunia, wesele, Dzień Matki czy Dziecka – wszystkie te okazje wiążą się z upominkami. Co Polacy zamierzają wręczyć bliskim – na to pytanie odpowiada najnowsza odsłona cyklicznego badania Barometr Provident.

– Wydatki związane z rodzinnymi uroczystościami warto uwzględnić w budżecie na najbliższe miesiące, niezależnie od tego, czy w tym roku zostaliśmy zaproszeni na elegancki komunijny obiad w restauracji, wystawne wesele, czy po prostu chcemy zrobić niespodziankę ukochanej mamie – odpowiedzialne zarządzanie budżetem domowym opiera się na planowaniu – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Komunijne prezenty okazją do nauki oszczędzania

W tym roku najpopularniejszym prezentem komunijnym są pieniądze. Wskazali tak zarówno rodzice dzieci komunijnych (41,7 proc.), jak i zaproszeni goście (65,7 proc.). Na drugim miejscu wśród rodziców znalazł się smartfon (17,9 proc.), a wśród gości biżuteria (10,8 proc.). Podium podarków wybieranych przez rodziców zamyka biżuteria (17 proc.). Zaproszeni na trzecim miejscu wskazali na dewocjonalia (10,6 proc.)

– Przysłowiowe „pieniądze z komunii” od dawna są obiektem żartów, ale to temat, do którego warto podejść bardzo poważnie – podkreśla Karolina Łuczak. – Dla wielu dzieci to pierwsza okazja do samodzielnego rozporządzania większym budżetem. Rodzice powinni wykorzystać tę sytuację, by przekazać dzieciom podstawowe zasady odpowiedzialnych finansów. Zarządzania pieniędzmi najlepiej uczy się w praktyce, a wspólne przygotowanie planu wydatków, wyznaczenie kwot na codzienne przyjemności i długoterminowe oszczędzanie, może być świetna zabawą – dodaje.

Komunie to początek okresu prezentowego

Majowe koszty najczęściej kojarzymy z urlopami oraz przyjęciami komunijnymi, ale ten miesiąc to dopiero początek letniego sezonu prezentowego. Wielu Polaków czekają także wydatki związane z zaproszeniem na wesele (w momencie przeprowadzenia badania aż 14,2 proc. respondentów otrzymało już zaproszenie na tegoroczny ślub), Dniem Matki (52,7 proc. szykuje z tej okazji prezent), czy Dniem Dziecka (54 proc.)

– Wakacyjne uroczystości to wyzwanie dla budżetu, bo wielu z nas czekają też koszty nadchodzących wakacji. Aż 30 proc. Polaków, planując budżet majowo-czerwcowy, bierze pod uwagę, że niedługo poniosą wydatki związane z letnim urlopem. 17 proc. deklaruje, że z tego powodu stara się oszczędzać na majówce czy innych wydatkach ponoszonych w czerwcu i maju – podsumowuje Karolina Łuczak.

Podobnie jak w przypadku komunii, jeśli chodzi o śluby i wesela, pieniądze to najpopularniejszy prezent – planuje je wręczyć aż 86 proc. respondentów, którzy w tym roku wybierają się na wesele. Na drugim miejscu znalazło się wino (18,5 proc.), a tradycyjnie kojarzone z weselem kwiaty zamykają podium z wynikiem 9,5 proc.

 Mogłoby się wydawać, że do kwiatów najbardziej przywiązane będzie najstarsze pokolenie. Tymczasem wśród osób 65+ tylko 4,2 proc. chce wręczyć bukiet młodej parze. Wśród respondentów poniżej 25 lat jest to aż 19,1 proc.  – komentuje Karolina Łuczak.

Na prezent dla młodej pary średnio planujemy przeznaczyć 1281 zł, przy czym 41,5 proc. zamierza zmieścić się w kwocie 1000 zł. Dzień Matki i Dzień Dziecka należą do mniej kosztownych okazji. Na pierwszą z nich chcemy wydać średnio 213,5 zł, a na drugą 291 zł. Mamom najchętniej wręczamy kwiaty (26,8 proc.) i słodycze (14,5 proc.). Natomiast 11,7 proc. zdecyduje się na kosmetyki lub perfumy.

Author

  • Provident Polska

    Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm. Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).