Jak powinno wyglądać wymarzone biuro, które w dobie pracy zdalnej i hybrydowej ludzie będą chętniej odwiedzać? Z badań przeprowadzonych przez JLL i Just Join IT na grupie osób najbardziej wymagających w tej kwestii, czyli pracowników IT, wynika, że powinno znajdować się w doskonałej lokalizacji i dawać przestrzeń do budowania relacji oraz pracy zespołowej.
Jak się okazuje pracownicy IT nie mają wspólnej wizji jak ma wyglądać wymarzone biuro. Mają jednak wspólną wizję, w której zaznaczają, że najważniejsze, aby pracodawca zadbał o miejsce, które będzie sprzyjało wspólnej efektywnej pracy, będzie spójne, przyjazne i pozwoli wzajemnie się inspirować. Według ankietowanych na te potrzeby najlepiej odpowiadają:
- park biurowy w typie kampusu – 22%,
- nowoczesny biurowiec w centrum miasta – 22%,
- kompleks mixed-use (biura, mieszkania, sklepy, restauracje, hotele) – 16%,
- mały, kameralny biurowiec – 15%,
- przestrzeń industrialna przearanżowana na biura – 9%.
Tylko 8% badanych chce pracować w dużej otwartej przestrzeni. Zdecydowana większość preferuje gabinety 1-2 osobowe oraz pokoje projektowe od 3 do 10 osób, które dzięki ograniczonej przestrzeni pozwalają na zacieśnianie więzi między współpracownikami co sprawia, że nie czują się anonimowi.
„Praca z domu uświadomiła nam, jak ważne jest nasze poczucie komfortu. Niewygodna pozycja, hałas, klimatyzacja, suche powietrze – zaczęliśmy to wszystko zauważać i porównywać biuro do domu. Chęć powrotu do kilkuosobowych gabinetów jest zrozumiała. Jednak to właśnie openspace najbardziej opłaca się pracodawcom. Najważniejsze jest znalezienie i wypracowanie kompromisu, który zadowoli zarówno pracowników jak i pracodawców.” – komentuje Jakub Zieliński, Head of Workplace Strategy & Change Management w JLL.
Co drugi badany specjalista IT pracuje 6-8 godzin dziennie a co trzeci 8-10 godzin dziennie. Jak wynika z raportu JLL i Just Join IT „Code-Life Balance[1]” aż 86% osób pracujących w IT chce mieć możliwość elastycznej pracy, co w większości przypadków udaje się osiągać, bo tylko 7% ankietowanych pracuje wyłącznie stacjonarnie. W pełni zdalnie pracuje 36% pracowników a pozostała część ma model hybrydowy, który jest najbardziej popularny.
Biuro „szyte na miarę”
Jak wynika z raportu „Code-Life Balance”, żeby pracownicy IT częściej bywali w biurach powinni mieć zapewniony dojazd nie dłuższy niż 20 minut (73%). Ważna jest także łatwość w zaparkowaniu pojazdu pod firmą (48%).
Dla 37% badanych istotnym aspektem jest także obecność kantyny, w której mogą zjeść,
a także przestrzeń wokół biura – pracownicy chętniej przyjeżdżają do firm zlokalizowanych przy parku, w zielonej okolicy, która pozwala na spacer podczas przerwy. Co ciekawe tylko 30% pracowników przyjeżdża do biura po to, aby skorzystać ze specjalistycznego, wysokiej jakości sprzętu, którego nie mają w domu.
Potrzeba integracji i przynależności do organizacji
Dla 75% ankietowanych największe korzyści z pracy w biurze to spotkania z kolegami
i koleżankami z zespołu. Przyjazd do firmy daje 36% pracowników branży IT większe poczucie przynależności do organizacji. Według podobnej liczby osób praca stacjonarna pozwala zachować zdrowy balans między życiem prywatnym a pracą. 13% badanych pracowników podkreśla, że w biurze ma lepsze warunki do pracy niż w domu.
„Po pandemii bardzo często powtarzanym pytaniem było „Co możemy zrobić, żeby zachęcić pracowników do powrotu do biura”? Myślę, że teraz już nikogo nie trzeba zachęcać, w życiu potrzebujemy rytuałów – dlatego dobrze jest fizycznie przemieścić się do biura, zmienić otoczenie. Potrzebujemy też mentorów i przyjaciół. Biuro powinno dawać przestrzeń do naturalnych kontaktów – niewymuszonych przez kalendarz.” – komentuje Szymon Semper, Director, Workplace Strategy w JLL.
„Wierzę w to, że silną organizację najlepiej buduje się przez fizyczne relacje, natomiast nie chodzi o to, żeby zmuszać kogokolwiek do przebywaia wyłącznie w biurze. Warto tworzyć przyjazne miejsce do pracy zespołowej, inwestować w otwarte przestrzenie i zachęcać do spędzania wspólnie czasu, jednocześnie pamiętając o miejscach do pracy w ciszy i skupieniu. Wtedy ludzie sami z siebie będą chcieli przychodzić do biura. Dzięki takiemu podejściu budują się między nimi więzi, które sprawiają, że pracownicy tworzą jeden kolektyw. A tylko pracując kolektywnie organizacje są w stanie zajść naprawdę daleko – powiedział Piotr Nowosielski, CEO Just Join IT.
[1] Raport Code-Life Balance JJL&JJIT, “Badanie potrzeb pracowników IT”, próba badanych = 603 pracowników branży IT, metoda CAWI, czerwiec 2023 r.