5 grudnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. Jest to okazja do uhonorowania osób i organizacji, które bezinteresownie pomagają innym, ale również do pochylenia się nad własnymi działaniami. A pomagać można na wiele sposobów i w różnych grupach, także w kontekście zawodowym. Dla polskich firm najczęściej nie jest to jednak priorytetowa kwestia. Jak wynika z badania Hays Poland, tylko 19 proc. specjalistów przyznaje, że w ich organizacji funkcjonuje wolontariat pracowniczy.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to temat, o którym w ostatnich latach na rynku pracy mówi się coraz częściej. Organizacje mają dążyć do wywierania pozytywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo nie tylko z uwagi na realne potrzeby w tym zakresie, ale również oczekiwania interesariuszy – pracowników, klientów i inwestorów.
Jednym z elementów CSR jest wspieranie fundacji oraz instytucji pożytku publicznego poprzez akcje charytatywne, pomoc finansową lub materialną, a także wolontariat pracowniczy. Zatrudnieni mogą wtedy indywidualnie lub zespołowo zaangażować się w pomoc potrzebującym. Bardzo często jest to określona liczba dni lub godzin pracy w skali roku, które pracownicy mogą poświęcić na wolontariat. W rzeczywistości jednak do realizacji tego celu często brakuje czasu i motywacji.
WIELE ZALEŻY OD SYTUACJI RYNKOWEJ
Jak wynika z najnowszego badania Hays Poland przeprowadzonego w listopadzie wśród ponad 500 specjalistów i menedżerów, niespełna 1/5 profesjonalistów ma dostęp do wolontariatu pracowniczego w firmie. Taki stan rzeczy może być związany przede wszystkim z aktualną sytuacją rynkową.
Czy Twój pracodawca oferuje wolontariat pracowniczy?
Tak | 19% |
Nie | 43% |
Nie wiem | 38% |
Źródło: badanie Hays Poland, listopad 2024
– W momencie, w którym koniunktura gospodarcza jest sprzyjająca, a przedsiębiorstwa odnotowują zyski, to organizacje chętniej pochylają się nad pozabiznesowymi aspektami swojej działalności. Z kolei gdy sytuacja rynkowa jest niepewna, wiele firm w większym stopniu niż w projekty CSR, angażuje się w opracowanie rozsądnych strategii na przyszłość. W wielu organizacjach działania na rzecz innych nie są obecnie priorytetem – tłumaczy Agnieszka Kazimierczak, Marketing Director w Hays oraz koordynatorka działań CSR w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Zmiana celów strategicznych wpływa z kolei na komunikację wewnętrzną oraz elementy, które pracodawca podkreśla w rozmowach z pracownikami. Może to być powodem, dla którego aż 38 proc. profesjonalistów nie ma świadomości, czy w firmie funkcjonuje wolontariat pracowniczy.
PROCES, KTÓRY NALEŻY ZAPLANOWAĆ
Nawet jeśli w firmie funkcjonują programy CSR, to nie zawsze jest to równoznaczne z silnym zaangażowaniem zatrudnionych. Potwierdzają to wyniki badania – aż 43 proc. profesjonalistów, którzy mają dostęp do wolontariatu pracowniczego, nie skorzystało w tym roku z takiej możliwości. Najczęstszymi przyczynami są brak czasu, zaangażowanie w pomoc innym poza pracą oraz brak interesujących inicjatyw.
Dlaczego w tym roku nie skorzystałeś/aś z programu wolontariatu pracowniczego?
Nie mam czasu | 43% |
Wolę pomagać we własnym zakresie | 23% |
Nie znalazłem/am interesującej mnie inicjatywy | 14% |
Nie interesuje mnie to | 10% |
Brak chęci ze strony zespołu | 7% |
Mam z tym negatywne doświadczenia | 3% |
Tylko respondenci, którzy w swoich firmach mają wolontariat pracowniczy i w tym roku z niego nie skorzystali
Źródło: badanie Hays Poland, listopad 2024
Odpowiedzi tej grupy respondentów dodatkowo potwierdzają wniosek, że na decyzję dotyczącą zaangażowania się w działania CSR wpływa przede wszystkim dostępny czas oraz nastroje w firmie. Nie oznacza to jednak, że zmotywowanie pracowników jest niemożliwe. Skuteczna zachęta może sprawić, że nawet najbardziej zapracowane osoby tak zorganizują swoją pracę, aby wziąć udział w projekcie charytatywnym.
Pracodawcy powinni pamiętać, że – nie tylko w przypadku wolontariatu pracowniczego, ale również innych pozytywnych zachowań – przykład idzie z góry. Oznacza to, że szef, który traktuje obszar CSR strategiczne, regularnie przedstawia pracownikom dostępne projekty wolontariackie i sam chętnie się w nie angażuje, bardzo często będzie wystarczającym powodem, aby dołączyć do którejś z inicjatyw.
– Proces zwiększania poziomu zaangażowania pracowników w działania z zakresu CSR jest zazwyczaj stopniowy, ale bardzo potrzebny. Organizacje mają bowiem dużą moc i zasoby, które mogą realnie zmienić czyjeś życie, a także zintegrować oraz wzmocnić poczucie sprawczości u pracowników. Chcąc rozwinąć działalność charytatywną w firmie, niezbędne będzie przede wszystkim włączenie do tego procesu liderów, którzy ustanowią CSR jednym z kluczowych elementów DNA firmy. Warto także rozważyć nawiązanie stałej współpracy z partnerami, np. fundacjami lub instytucjami realizującymi programy wolontariackie – dodaje Agnieszka Kazimierczak.
MOŻE BYĆ LEPIEJ
Pomimo niskiego odsetka organizacji zaangażowanych w wolontariat pracowniczy, nie jest to trend, który będzie się pogłębiał. Rosnąca świadomość na temat wyzwań aktualnego świata oraz potrzeba zrównoważonego rozwoju sprawiają, że organizacji zaangażowanych w działania CSR będzie coraz więcej, a beneficjentami będą bardzo różnorodne grupy.
Rozpiętość tę widać już teraz. Badanie Hays wykazało bowiem, że profesjonaliści, którzy zaangażowali się w tym roku w wolontariat pracowniczy (56 proc.), swoje działania najczęściej ukierunkowywali na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej lub finansowej, zwierząt, seniorów, ale też społeczności, instytucji lub wydarzeń lokalnych. Działania na rzecz środowiska naturalnego podjął zaledwie co dziesiąty respondent.
Jakiej grupie pomogłeś/aś w ramach wolontariatu pracowniczego w tym roku?
Osoby w trudnej sytuacji życiowej/ finansowej | 17% |
Zwierzęta | 16% |
Seniorzy | 14% |
Społeczności, instytucje lub wydarzenia lokalne | 12% |
Dzieci i/lub młodzież | 10% |
Zadbałam/em o środowisko naturalne | 10% |
Osoby z niepełnosprawnościami | 9% |
Społeczność LGBTQ+ | 7% |
Osoby wykluczone społecznie | 5% |
Tylko respondenci, którzy w swoich firmach mają wolontariat pracowniczy i w tym roku z niego skorzystali
Źródło: badanie Hays Poland, listopad 2024
Im więcej pracowników będzie zaangażowanych w działania CSR, tym więcej potrzebujących może liczyć na pomoc. Pracownicy Hays Poland w ostatnich dwóch latach poświęcili prawie 2000 godzin na pomoc innym. Każdy z zatrudnionych ma swój „dzień wolny na wolontariat” i najczęściej pomaga wspólnie ze swoim zespołem. Głównym partnerem CSR Hays jest w Polsce Fundacja Szczęśliwej Drogi, której poprzez warsztaty, zbiórki i dofinansowanie kursów, firma pomaga wspierać młodzież z domów dziecka na drodze do dorosłości. Wśród beneficjentów wolontariatu pracowniczego znalazły się również m.in. Caritas, Fundacja Rak’n’Roll oraz inne lokalne stowarzyszenia i schroniska dla zwierząt.
Jak podkreśla Kai Becker, przewodniczący projektu „Helping for your tomorrow” w Hays, chcemy, aby pomoc docierała do każdej z mniej uprzywilejowanych grup na całym świecie:
– Działania z zakresu CSR cieszą się ogromnym zainteresowaniem pracowników Hays z całego świata. W poprzednim roku finansowym poświęciliśmy na pomoc innym łącznie 28 tysięcy godzin, co stanowi aż 44-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Jest to wielki powód do dumy, ale też potwierdzenie tego, że chcąc wywierać naprawdę duży i pozytywny wpływ, powinniśmy to robić razem.
Okazja do pomocy jest na każdym kroku. Angażując się w nią wspólnie, można zdziałać jeszcze więcej. Zyskają na tym nie tylko odbiorcy tej pomocy, ale również wizerunek firm i pracownicy, którzy staną się częścią pozytywnych zmian.