5 grudnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. Jest to okazja do uhonorowania osób i organizacji, które bezinteresownie pomagają innym, ale również do pochylenia się nad własnymi działaniami. A pomagać można na wiele sposobów i w różnych grupach, także w kontekście zawodowym. Dla polskich firm najczęściej nie jest to jednak priorytetowa kwestia. Jak wynika z badania Hays Poland, tylko 19 proc. specjalistów przyznaje, że w ich organizacji funkcjonuje wolontariat pracowniczy.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to temat, o którym w ostatnich latach na rynku pracy mówi się coraz częściej. Organizacje mają dążyć do wywierania pozytywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo nie tylko z uwagi na realne potrzeby w tym zakresie, ale również oczekiwania interesariuszy – pracowników, klientów i inwestorów.

Jednym z elementów CSR jest wspieranie fundacji oraz instytucji pożytku publicznego poprzez akcje charytatywne, pomoc finansową lub materialną, a także wolontariat pracowniczy. Zatrudnieni mogą wtedy indywidualnie lub zespołowo zaangażować się w pomoc potrzebującym. Bardzo często jest to określona liczba dni lub godzin pracy w skali roku, które pracownicy mogą poświęcić na wolontariat. W rzeczywistości jednak do realizacji tego celu często brakuje czasu i motywacji.

WIELE ZALEŻY OD SYTUACJI RYNKOWEJ
Jak wynika z najnowszego badania Hays Poland przeprowadzonego w listopadzie wśród ponad 500 specjalistów i menedżerów, niespełna 1/5 profesjonalistów ma dostęp do wolontariatu pracowniczego w firmie. Taki stan rzeczy może być związany przede wszystkim z aktualną sytuacją rynkową.

Czy Twój pracodawca oferuje wolontariat pracowniczy?

Tak 19%
Nie 43%
Nie wiem 38%

Źródło: badanie Hays Poland, listopad 2024

W momencie, w którym koniunktura gospodarcza jest sprzyjająca, a przedsiębiorstwa odnotowują zyski, to organizacje chętniej pochylają się nad pozabiznesowymi aspektami swojej działalności. Z kolei gdy sytuacja rynkowa jest niepewna, wiele firm w większym stopniu niż w projekty CSR, angażuje się w opracowanie rozsądnych strategii na przyszłość. W wielu organizacjach działania na rzecz innych nie są obecnie priorytetem – tłumaczy Agnieszka Kazimierczak, Marketing Director w Hays oraz koordynatorka działań CSR w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Zmiana celów strategicznych wpływa z kolei na komunikację wewnętrzną oraz elementy, które pracodawca podkreśla w rozmowach z pracownikami. Może to być powodem, dla którego aż 38 proc. profesjonalistów nie ma świadomości, czy w firmie funkcjonuje wolontariat pracowniczy.

PROCES, KTÓRY NALEŻY ZAPLANOWAĆ
Nawet jeśli w firmie funkcjonują programy CSR, to nie zawsze jest to równoznaczne z silnym zaangażowaniem zatrudnionych. Potwierdzają to wyniki badania – aż 43 proc. profesjonalistów, którzy mają dostęp do wolontariatu pracowniczego, nie skorzystało w tym roku z takiej możliwości. Najczęstszymi przyczynami są brak czasu, zaangażowanie w pomoc innym poza pracą oraz brak interesujących inicjatyw.

Dlaczego w tym roku nie skorzystałeś/aś z programu wolontariatu pracowniczego?

Nie mam czasu 43%
Wolę pomagać we własnym zakresie 23%
Nie znalazłem/am interesującej mnie inicjatywy 14%
Nie interesuje mnie to 10%
Brak chęci ze strony zespołu 7%
Mam z tym negatywne doświadczenia 3%

Tylko respondenci, którzy w swoich firmach mają wolontariat pracowniczy i w tym roku z niego nie skorzystali
Źródło: badanie Hays Poland, listopad 2024

Odpowiedzi tej grupy respondentów dodatkowo potwierdzają wniosek, że na decyzję dotyczącą zaangażowania się w działania CSR wpływa przede wszystkim dostępny czas oraz nastroje w firmie. Nie oznacza to jednak, że zmotywowanie pracowników jest niemożliwe. Skuteczna zachęta może sprawić, że nawet najbardziej zapracowane osoby tak zorganizują swoją pracę, aby wziąć udział w projekcie charytatywnym.

Pracodawcy powinni pamiętać, że – nie tylko w przypadku wolontariatu pracowniczego, ale również innych pozytywnych zachowań – przykład idzie z góry. Oznacza to, że szef, który traktuje obszar CSR strategiczne, regularnie przedstawia pracownikom dostępne projekty wolontariackie i sam chętnie się w nie angażuje, bardzo często będzie wystarczającym powodem, aby dołączyć do którejś z inicjatyw.

Proces zwiększania poziomu zaangażowania pracowników w działania z zakresu CSR jest zazwyczaj stopniowy, ale bardzo potrzebny. Organizacje mają bowiem dużą moc i zasoby, które mogą realnie zmienić czyjeś życie, a także zintegrować oraz wzmocnić poczucie sprawczości u pracowników. Chcąc rozwinąć działalność charytatywną w firmie, niezbędne będzie przede wszystkim włączenie do tego procesu liderów, którzy ustanowią CSR jednym z kluczowych elementów DNA firmy. Warto także rozważyć nawiązanie stałej współpracy z partnerami, np. fundacjami lub instytucjami realizującymi programy wolontariackie – dodaje Agnieszka Kazimierczak.

MOŻE BYĆ LEPIEJ
Pomimo niskiego odsetka organizacji zaangażowanych w wolontariat pracowniczy, nie jest to trend, który będzie się pogłębiał. Rosnąca świadomość na temat wyzwań aktualnego świata oraz potrzeba zrównoważonego rozwoju sprawiają, że organizacji zaangażowanych w działania CSR będzie coraz więcej, a beneficjentami będą bardzo różnorodne grupy.

Rozpiętość tę widać już teraz. Badanie Hays wykazało bowiem, że profesjonaliści, którzy zaangażowali się w tym roku w wolontariat pracowniczy (56 proc.), swoje działania najczęściej ukierunkowywali na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej lub finansowej, zwierząt, seniorów, ale też społeczności, instytucji lub wydarzeń lokalnych. Działania na rzecz środowiska naturalnego podjął zaledwie co dziesiąty respondent.

Jakiej grupie pomogłeś/aś w ramach wolontariatu pracowniczego w tym roku?

Osoby w trudnej sytuacji życiowej/ finansowej 17%
Zwierzęta 16%
Seniorzy 14%
Społeczności, instytucje lub wydarzenia lokalne 12%
Dzieci i/lub młodzież 10%
Zadbałam/em o środowisko naturalne 10%
Osoby z niepełnosprawnościami 9%
Społeczność LGBTQ+ 7%
Osoby wykluczone społecznie 5%

Tylko respondenci, którzy w swoich firmach mają wolontariat pracowniczy i w tym roku z niego skorzystali
Źródło: badanie Hays Poland, listopad 2024

Im więcej pracowników będzie zaangażowanych w działania CSR, tym więcej potrzebujących może liczyć na pomoc. Pracownicy Hays Poland w ostatnich dwóch latach poświęcili prawie 2000 godzin na pomoc innym. Każdy z zatrudnionych ma swój „dzień wolny na wolontariat” i najczęściej pomaga wspólnie ze swoim zespołem. Głównym partnerem CSR Hays jest w Polsce Fundacja Szczęśliwej Drogi, której poprzez warsztaty, zbiórki i dofinansowanie kursów, firma pomaga wspierać młodzież z domów dziecka na drodze do dorosłości. Wśród beneficjentów wolontariatu pracowniczego znalazły się również m.in. Caritas, Fundacja Rak’n’Roll oraz inne lokalne stowarzyszenia i schroniska dla zwierząt.

Jak podkreśla Kai Becker, przewodniczący projektu „Helping for your tomorrow” w Hays, chcemy, aby pomoc docierała do każdej z mniej uprzywilejowanych grup na całym świecie:

Działania z zakresu CSR cieszą się ogromnym zainteresowaniem pracowników Hays z całego świata. W poprzednim roku finansowym poświęciliśmy na pomoc innym łącznie 28 tysięcy godzin, co stanowi aż 44-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Jest to wielki powód do dumy, ale też potwierdzenie tego, że chcąc wywierać naprawdę duży i pozytywny wpływ, powinniśmy to robić razem.

Okazja do pomocy jest na każdym kroku. Angażując się w nią wspólnie, można zdziałać jeszcze więcej. Zyskają na tym nie tylko odbiorcy tej pomocy, ale również wizerunek firm i pracownicy, którzy staną się częścią pozytywnych zmian.

Author

  • Hays Poland

    Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 254 biura. Łącznie pracuje w nich 12.100 ekspertów w 20 specjalizacjach. W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.