Choć analiza dokumentów, danych elektronicznych czy systemów wewnętrznych dostarcza wielu cennych informacji, to właśnie rozmowy ze świadkami pozwalają naprawdę zrozumieć, co się wydarzyło i dlaczego. Są one kluczowym elementem postępowania wyjaśniającego – i jednym z najbardziej wrażliwych jego etapów.
W tym newsletterze przedstawiamy praktyczny przewodnik po tym, jak prowadzić rozmowy z osobami zaangażowanymi w sprawę, jakich zasad przestrzegać i w jaki sposób dokumentować ich przebieg.
Po co rozmawiać ze świadkami?
Celem postępowania wyjaśniającego jest ustalenie faktów i zgromadzenie wszystkich istotnych informacji dotyczących konkretnego zdarzenia. W większości przypadków samo zebranie dokumentów i danych nie wystarcza, aby właściwie ocenić sytuację. Potrzebujemy nie tylko informacji co się wydarzyło, ale też jak i dlaczego do tego doszło. Tego rodzaju kontekst najczęściej dostarczają osoby, które:
- były świadkami zdarzeń,
- uczestniczyły w procesach, których dotyczy postępowanie,
- znają wewnętrzne mechanizmy działania organizacji.
Rozmowy ze świadkami pozwalają m.in.:
- wyjaśnić znaczenie lub okoliczności dokumentów i korespondencji,
- potwierdzić ustalenia dokonane na podstawie danych,
- zidentyfikować dodatkowe źródła dowodów lub osoby zaangażowane,
- zbudować spójny obraz przebiegu zdarzeń.
Czym różni się rozmowa wyjaśniająca od przesłuchania?
W odróżnieniu od przesłuchań prowadzonych przez organy ścigania, rozmowy wyjaśniające w ramach postępowania wewnętrznego nie są formalnie uregulowane przepisami kodeksu postępowania karnego czy cywilnego. Mimo to, muszą spełniać określone standardy:
- zapewniać obiektywizm i bezstronność,
- opierać się na wcześniej przygotowanym scenariuszu,
- odbywać się w sposób poufny i zgodny z zasadami etyki.
W praktyce rozmowy mogą przybierać dwie formy:
- rozmowa formalna – zaplanowana i prowadzona przez przeszkolony zespół, z osobą notującą obecną podczas spotkania,
- rozmowa nieformalna – prowadzona „przy okazji” lub na wcześniejszym etapie, której celem jest zebranie wstępnych sygnałów lub zidentyfikowanie kierunku dalszych działań.
Z jakimi typami świadków możemy mieć do czynienia?
Każdy świadek pełni inną funkcję w procesie wyjaśniania zdarzeń. Ich wiarygodność i wartość dowodowa zależą, m.in. od rodzaju relacji ze sprawą oraz sposobu, w jaki przedstawiają informacje.
1. Świadek bezpośredni (naoczny)
- Obserwował zdarzenie lub brał w nim udział.
- Zwykle najcenniejsze źródło informacji.
- Należy zwrócić uwagę na spójność, szczegółowość oraz emocje towarzyszące wypowiedzi.
2. Świadek pośredni (ze słyszenia)
- Powtarza informacje uzyskane od innych osób.
- Może być przydatny jako punkt wyjścia do dotarcia do świadków bezpośrednich.
- Wymagana weryfikacja jego relacji przez inne źródła.
3. Osoba posiadająca wiedzę specjalistyczną
- Zna procesy, systemy lub specyfikę organizacji.
- Pomaga zrozumieć techniczny lub proceduralny kontekst zdarzenia.
- Niezastąpiona przy analizie złożonych lub nietypowych przypadków.
4. Potencjalny sprawca lub osoba pokrzywdzona
- Z ich relacjami należy obchodzić się szczególnie ostrożnie.
- Nawet jeśli nie mówią prawdy – warto analizować to, co chcą ukryć lub jak się bronią.
- Rozmowa wymaga empatii, profesjonalizmu i zachowania pełnej kontroli nad przebiegiem spotkania.
Przed przystąpieniem do rozmów dobrze jest zaplanować ich kolejność. W przypadku postępowań wyjaśniających zainicjowanych zgłoszeniem sygnalisty, zaleca się umieszczenie takiej osoby na początku listy w celu wysłuchania zgłaszającego i uzyskania szczegółów domniemanego naruszenia. Pozwala to także na udzielenie zapewnienia sygnaliście, że jego zgłoszenie jest traktowane poważnie przez organizację. Na liście osób do rozmowy znajdzie się również potencjalny sprawca naruszenia i osoby zamieszane w niewłaściwe zachowanie. Rozmowy z tymi osobami są przeprowadzane zazwyczaj na końcu, aby móc przedstawić im fakty związane z przedmiotem postępowania i przeprowadzić rozmowę w najbardziej efektywny sposób. Taka kolejność nie jest regułą, wszystko zależy od specyfiki konkretnej sprawy i obranej przez zespół wyjaśniający strategii.
Jak przygotować się do rozmowy?
Dobrze zaplanowana rozmowa to podstawa skutecznego postępowania. Kluczowe elementy przygotowania to:
1. Merytoryczne przygotowanie
- Zapoznaj się z dokumentacją sprawy.
- Zaplanuj kolejność rozmów.
- Przeanalizuj możliwe role rozmówcy i odpowiednio opracuj wstępne pytania.
- Ustal, jaki zakres informacji chcesz uzyskać.
2. Organizacja rozmowy
- Zadbaj o obecność dwóch osób (prowadzący i notujący).
- Zaplanuj neutralne miejsce spotkania, umożliwiające poufną i swobodną rozmowę.
- Przygotuj zestaw pytań otwartych i wariantowych.
3. Zasady etyczne i proceduralne
- Zachowaj obiektywizm – nie formułuj ocen ani zarzutów.
- Podkreśl poufność rozmowy i jej znaczenie dla postępowania.
- Zadbaj o spokojną, niekonfrontacyjną atmosferę.
Przebieg rozmowy – krok po kroku
1. Wprowadzenie
- Wyjaśnij cel rozmowy, swoją rolę oraz ramy postępowania.
- Upewnij się, że rozmówca rozumie, że nie ma obowiązku prawnego udzielania odpowiedzi (chyba że przepisy wewnętrzne stanowią inaczej).
2. Zadawanie pytań
- Stosuj pytania otwarte: „Jak Pan(i) postrzegał(a) tę sytuację?”, „Co wydarzyło się w tym dniu?”.
- Używaj pytań zamkniętych w celu zebrania konkretnych faktów: „W jakim okresie miało to miejsce?”, „Czy rozmawiał(a) Pan(i) o tym ze swoim przełożonym?”.
- Unikaj pytań sugerujących odpowiedź.
3. Dopytywanie i porządkowanie informacji
- Jeśli wypowiedź jest niejasna – dopytuj o szczegóły.
- Proś o konkretne daty, osoby, lokalizacje.
4. Podsumowanie i zamknięcie
- Przedstaw zwięzłe streszczenie najważniejszych ustaleń.
- Zapytaj, czy rozmówca chce coś dodać lub sprostować.
Dokumentowanie rozmów – jak robić to rzetelnie?
Sposób dokumentowania zależy od rodzaju rozmowy, ale niezależnie od formy, zapis powinien być:
- dokładny i wolny od interpretacji,
- sporządzony jak najszybciej po rozmowie,
- przechowywany zgodnie z zasadami poufności.
Formy dokumentowania:
1. Protokół z rozmowy
- Sporządzany na bieżąco przez osobę notującą.
- Zawiera dokładne cytaty, datę, miejsce i dane uczestników.
2. Notatka służbowa
- Pisemne podsumowanie rozmowy przez prowadzącego.
- Może zawierać syntetyczne informacje, bez dosłownego cytowania.
3. Nagranie rozmowy
- Stosowane sporadycznie.
- Wymaga uprzedniej zgody rozmówcy i uzasadnienia potrzeby.
Wnioski i dalsze działania
Odpowiednio przeprowadzona rozmowa może:
- ujawnić dodatkowe naruszenia,
- wskazać luki w procedurach,
- pomóc przygotować działania następcze (np. postępowanie dyscyplinarne, roszczenia, zawiadomienia).
Pamiętaj: nawet jeśli świadek nie mówi wprost całej prawdy, to sposób, w jaki formułuje odpowiedzi, również niesie istotną wartość dowodową.
Podsumowanie – zasady skutecznej rozmowy ze świadkiem
- Zaplanuj rozmowę w oparciu o dostępne dowody.
- Prowadź ją spokojnie, bez presji i uprzedzeń.
- Zadbaj o dokładne i poufne dokumentowanie.
- Analizuj nie tylko co mówi świadek, ale także jak mówi.
- Wnioski z rozmów wykorzystuj do podejmowania świadomych decyzji.