O sukcesie w e-handlu w dużym stopniu decyduje sprawnie zorganizowana obsługa przesyłek.
Ma to znaczenie zarówno z punktu widzenia podmiotu prowadzącego sprzedaż przez Internet, ale także konsumenta.

Branża e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze nigdy w historii ta forma sprzedaży nie notowała takich wzrostów. Za tempo rozwoju branży odpowiada pandemia, która zmieniła nasz sposób życia i zmusiła do częstszych zakupów w sieci, ale także co warte podkreślenia, infrastruktura logistyczna zapewniająca regularność i szybkość dostawy. Gdyby nie gotowość operacyjna firm kurierskich, e-handel nie odbywałby się zapewne tak efektywnie, a już na pewno nie tak szybko.

Logistyka na pierwszym miejscu

Aby uchwycić istotę i znaczenie logistyki w prowadzeniu handlu w sieci wystarczy wyobrazić sobie konsumenta dokonującego zakupu na internetowej platformie sprzedażowej. Jednym z najistotniejszych  czynników, które bierze pod uwagę przy dokonaniu transakcji jest przebieg procesu dostawy. Nie chodzi tylko o terminowość, ale także o sposób zapłaty, formę i miejsce doręczenia, a także zasady zwrotu. Z tej perspektywy jakiekolwiek zakłócenie tego procesu może oznaczać fiasko transakcji.

Wniosek wydaje się więc oczywisty, że bez dobrze zorganizowanej obsługi przesyłek szanse na sukces w e-handlu są raczej małe, żeby nie powiedzieć żadne. Dla branży e-commerce to wyzwanie nie musi być trudne, bowiem wystarczy skorzystać z rozwiązań, które zapewniają przewoźnicy, tacy jak np. DHL.

To światowy lider w dostarczaniu usług kurierskich dla branży e-commerce, którego innowacyjne narzędzia wspomagają sprzedaż internetową największych graczy w Polsce i na świecie – Amazona, e-obuwie, czy Zalando.

Gotowa infrastruktura

Siłą rozwiązań DHL jest kompleksowość obsługi konsumenta w zakresie dostawy.

W praktyce chodzi o liczne udogodnienia dla korzystających z platformy sprzedażowej. Na poziomie płatności będzie to możliwość wyboru formy zapłaty, pomiędzy np. kartą bankową, aplikacją mobilną, a za pobraniem. W przypadku dostawy liczy się metoda doręczenia. DHL oferuje konsumentom trzy możliwości dowozu paczki: do domu, pod inny wskazany adres, lub do jednego z 12 tysięcy Punktów Obsługi Paczek, rozlokowanych w największych sieciach handlowych, takich jak Biedronka, Lidl czy Żabka. Dodatkowe udogodnienia to spersonalizowanie powiadomienia, możliwość śledzenia przesyłki, potwierdzenie doręczania, ubezpieczenie. Prawdziwym atutem DHL jest obsługa zwrotów. Praktyka pokazuje, że konsumenci dużo chętniej kupują towar jeśli mogą go łatwo, a na dodatek bezpłatnie zwrócić. DHL wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i zapewnia proste zwroty poprzez dołączenie etykiety zwrotnej w pudełku z zakupionym towarem plus dodatkową jej wysyłkę w emailu.

Trendy i innowacje

DHL stale udoskonala ofertę dla branży i pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Firma posiada 4 Centra Innowacji zlokalizowane w Bonn, Singapurze, Chicago oraz od niedawna w Dubaju.
Przy tworzeniu nowych rozwiązań bierze pod uwagę i łączy ze sobą wiedzę akademicką (academic excellence), praktyczność rozwiązania w biznesie (industrial relevance) oraz odziaływanie narzędzia na szeroko rozumiany interes konsumencki i społeczny (social outreach).

W obszarze tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla e-commerce DHL jest wzorcowym przykładem współpracy w obrębie trójkąta wiedzy, na który składają się tradycyjnie uczelnia-instytut badawczy-jednostka biznesowa. Do tego procesu włączamy także koncepcję Otwartych Innowacji DHL (Open Innovation), którą wpisuje się w ideę rozwoju społeczeństwa w epoce postindustrialnej, opartego na wiedzy – mówi Izabela Stanisławiszyn, Business Development Manager w DHL Parcel Polska

W DHL System Otwartych Innowacji  tworzą podmioty ze świata akademickiego (uczelnie, instytuty badawczo-rozwojowe), przedstawiciele przemysłu (partnerzy biznesowi, środowisko start-upów) klienci, a także eksperci i pasjonaci zastosowania nowoczesnych technologii w logistyce oraz w e-commerce, takich jak: sztuczna inteligencja, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, robotyka & automatyzacja, big data, blockchain, internet rzeczy, technologie sensorowe, komputery kwantowe, druk 3D, czy też digital twins.

– Jesteśmy blisko klientów, blisko technologii, blisko operacji, a wszystko w celu tworzenia w rzeczywistym środowisku testowym rozwiązań, których potrzebują konsumenci, by następnie je wdrażać i upowszechniać – dodaje Izabela Stanisławiszyn.

Dobre perspektywy rozwoju

Branżę e-commerce czekają tłuste lata. Udział zakupów przed Internet będzie rósł nadal, a tempo tego wzrostu będzie wysokie. W 2020 r. przychody e-commerce w UE wyniosły 717 bln euro, i w porównaniu do 2019 r. były o 12 proc. wyższe. Dobre perspektywy zachęcają innych do wejścia na ten rynek. Dlatego konkurencja będzie się zwiększała, a to oznacza, że obecni jak i przyszli uczestnicy rynku muszą zadbać o najwyższy poziom obsługi sprzedaży wysyłkowej. Bez sprawdzonego partnera kurierskiego może to się udać. Warto o tym pomyśleć, by zyskać przewagę konkurencyjną.

Kontakt:
Izabela Stanisławiszyn
Menedżer ds. Rozwoju Biznesu
E-mail:

Publication details

Price: free

Author