Dla zwycięzców to potwierdzenie rezultatów wieloletniej pracy oraz możliwość dołączenia do prestiżowej globalnej społeczności Best Managed Companies.

Podczas uroczystej Gali 8 czerwca zaprezentowano laureatów pierwszej edycji plebiscytu Best Managed Companies Poland 2022. Konkurs organizowany przez firmę doradczą Deloitte jako jedyny na świecie tak szczegółowo i skrupulatnie przygląda się firmom i weryfikuje ich podejście do prowadzenia biznesu. Nie jest to ocena osiąganych wyników finansowych, ale wdrożonej strategii oraz sposobów zarządzania zasobami i kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

Best Managed Companies to autorski plebiscyt ustanowiony w 1993 r. przez Deloitte Private w Kanadzie. Obecnie jest prowadzony już w kilkudziesięciu krajach, a kolejne są zainteresowane jego wdrożeniem. Każdego roku biorą w nim udział tysiące firm prywatnych, które przechodzą skrupulatny proces weryfikacji, analizowane są ich kompetencje, procesy i strategia, w odniesieniu do najlepszych praktyk zarządczych stosowanych w przedsiębiorstwach prywatnych na świecie. W tym roku po raz pierwszy odbyła się polska edycja programu, której laureaci zostali zaprezentowani podczas uroczystej Gali finałowej 8 czerwca.

Best Managed Companies to droga, na którą decyduje sięuczestnik, rozpoczynająca się od aplikacji, a następnie prowadząca przez warsztaty, mające charakter coachingowo-weryfikujący. Dzięki temu mieliśmy okazję rzetelnie przyjrzeć się modelom zarządzania i rozwojowi każdego z uczestników. Nie chodzi jednak o wymuszone dopasowanie polskich przedsiębiorstw do metodologii wypracowanej na zachodzie, ale o możliwość spojrzenia z innej perspektywy na styl zarządzania obowiązujący w firmie. Ten tytuł to nie tylko potwierdzenie wieloletniej, ciężkiej pracy właścicieli polskich firm prywatnych, ale i nagroda, która daje możliwość dołączenia do globalnej społeczności Deloitte BMC, a w konsekwencji nawiązania wielu nowych, międzynarodowych aliansów – mówił podczas Gali Krzysztof Gil, partner w dziale doradztwa podatkowego, lider Deloitte Private.

Zwycięzcy plebiscytu są wyłaniani przez niezależne jury, a cały proces jest transparenty i obiektywny, dzięki sprawdzonemu systemowi Deloitte, działającemu od 30 lat na skalę globalną.

Umożliwia on ocenę umiejętności i praktyk zarządczych każdej firmy w czterech obszarach: stworzonej oraz realizowanej strategii oraz wynikających z nich wizji i misji; zasobów firmy: zarówno materialnych, jak i niematerialnych; zbudowanej kultury organizacyjnej; oraz systemu nadzoru i raportowania.

W Polsce mamy wiele innowacyjnych i ambitnych firm rodzinnych, które z powodzeniem rozwijają się na trudnym rynku, w czasie dużej niepewności. W Banku Pekao S.A. współpracujemy blisko z częścią nagrodzonych i widzimy ich sukcesy. Teraz te osiągnięcia potwierdza niezależna metodologia i weryfikacja ekspertów konkursu Best Managed Companies Deloitte. Obrady jury były bardzo ciekawe. Jakość aplikacji była bowiem niezwykle wysoka, a to dopiero pierwsza edycja konkursu. Miałam okazję z bliska przekonać się o zaangażowaniu firm i ich nastawieniu na innowacje, nie tylko z poziomu właścicieli, ale też każdego szczebla organizacji. Mocno wybrzmiewał szacunek do pracowników, słuchanie ich opinii, nastawienie na współpracę. Wszystko to jest bardzo dobrym prognostykiem dla polskiej gospodarki –  wskazała zasiadająca w jury Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A., który jest partnerem strategicznym programu.

W części praktycznej plebiscytu zgłaszający się biorą udział w warsztatach, prowadzonych przez ekspertów Deloitte, zgodnie z metodologią opracowaną przez Deloitte Private w Kanadzie. Umożliwiają one zderzenie realnych standardów zarządzania w Polsce z tymi zachodnimi i powodują, że dla wielu przedsiębiorców już sam udział w konkursie oznacza niezwykle wymierne korzyści.

Warsztaty pozwalają kandydatom i przyszłym zwycięzcom przyjrzeć się aspektom determinującym ich dalszy rozwój i w ten sposób umocnić ich pozycję na rynku. Taka zewnętrzna analiza zarzadzania spółką pomaga także umiejscowić biznes w szerszym kontekście, a także zestawić go z analogicznymi, dojrzałymi, zachodnimi przedsiębiorstwami, osiągającymi sukcesy od dziesięcioleci lub stuleci. Ocena porównawcza pozwala też wskazać obszary możliwych usprawnień, przekazać szczegółowe informacje zwrotne – mówił podczas Gali Tadeusz Dulian, doradca firm rodzinnych, Deloitte Private.

Eksperci Deloitte razem z uczestnikami wyselekcjonowali największe przewagi w modelu działalności i zarządzania ich firmą, wspólnie znaleźli obszary do rozwoju, a przy udziale jury mogli także obiektywnie i rzetelnie ocenić, czy to już moment na uznanie danego podmiotu za Best Managed Company.

Jestem pozytywnie zaskoczony tym, że mamy w Polsce tak wiele tak dobrze zarządzanych i tak dużych firm, o których nie wiedziałem. Może wreszcie – wzorem wiodących krajów Europy – dostrzeżemy wagę dla gospodarki segmentu średnich przedsiębiorców, zatrudniających 50-250 osób – ocenił zasiadający w jury Marek Piechocki, właściciel LPP S.A.

Pierwsza edycja Best Managed Companies Poland to historia krajowej przedsiębiorczości prywatnej w pigułce, pokazująca, że polskie firmy są niezwykłe dojrzałe. Polscy przedsiębiorcy opanowali sztukę dostosowania się i szybkiego podejmowania decyzji do perfekcji, bo to stanowiło stały element ich działalności w ciągu ostatnich 30 lat. Z tego zderzenia różnych praktyk i perspektyw wynikają niezwykle ciekawe wnioski. Polskie firmy prywatne rozwijają się dynamicznie, łatwo adaptują się do zmieniających się okoliczności i potrafią szybko zwietrzyć szanse rynkowe.

Strategia, kompetencje, zaangażowanie, wyniki – i tak codziennie. To jest mistrzostwo przedsiębiorcy. Dobrze, że mamy konkurs, w którym możemy merytorycznie nagrodzić mistrzów przedsiębiorczości – twórców i managerów wybitnych firm. Dobrze, że wśród nich jest tyle firm rodzinnych. Przedsiębiorczość i Rodzina to są wartości na pokolenia – wskazał Dariusz Duma, dyrektor wykonawczy FBN Poland i także członek jury tegorocznego plebiscytu.

Laureaci pierwszej edycji plebiscytu Deloitte Best Managed Companies Poland: Arche S.A., Ceramika Paradyż Sp. z o.o., Falken Trade Polska Sp. z o.o., Sp.k., Fibrain Sp. z o.o., Grupa Cichy-Zasada Sp. z o.o., Sp.j., Inter Cars S.A., Kross S.A., Lancerto S.A., Lemarpol Wózki Widłowe Sp. z o.o., Marma Polskie Folie Sp. z o.o., Martex Sp. z o.o., Maxcom S.A., Novol Sp. z o.o., Oknoplast Sp. z o.o., Osadkowski S.A., Profix Sp. z o.o., Protech Sp. z o.o., Ready Bathroom Sp. z o.o., Selena FM S.A., Splast Sp. z o.o.