Dark patterns a reklama | Wydarzenie UOKiK, Rady Reklamy i Osborne Clarke
Dark patterns to metody komunikacji marketingowej, które opierają się na manipulacji i informacjach wprowadzających w błąd. Wykorzystują one wiedzę o zachowaniach użytkowników, aby wpływać – w nieuczciwy sposób – na ich decyzje zakupowe. Katalog dark patterns ma charakter otwarty, który – ze względu na rozwój technologii – wciąż się powiększa. Zważywszy na to sami przedsiębiorcy bardzo często są nieświadomi, że korzystają z technik uznanych za nieetyczne i nielegalne. Obecnie zarówno w Polsce, jak i na świecie przypadki stosowania dark patterns spotykają się z szybką reakcją organów odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych oraz ochronę konsumentów. Tym samym bardzo ważne jest, aby wiedza o nich została upowszechniona tak wśród przedsiębiorców, jak i konsumentów.
Jakie zagadnienia zostaną omówione?
- Postępowania przed UOKiK związane z dark patterns,
- Wykorzystanie dark patterns w kontekście działań marketingowych,
- Istniejące rodzaje dark patterns oraz prognozy odnośnie do ich dalszego rozwoju,
- Przegląd właściwych regulacji unijnych, w szczególności DSA i RODO,
- Doświadczenia zagraniczne, czyli jak wyglądają regulacje i postępowania odnośnie do dark patterns w innych jurysdykcjach.