Past event

Wpływ e-commerce na rozwój rynku nieruchomości i logistyki

26 maja 2022 roku odbyło się pierwsze po przerwie, spotkanie na żywo grupy roboczej ds. nieruchomości. Gospodarzem i partnerem merytorycznym wydarzenia była Kancelaria Bird & Bird, która zaprosiła grono ekspertów branży do swojej siedziby.

Szacuje się, że polski rynek sektora handlu elektronicznego wyniesie w 2026 r. (według badań PwC) 162 mld złotych. Oczekiwania klientów stale rosną, ale czy nadąża za tym infrastruktura i logistyka?  Czy wkrótce zamówione przesyłki dostarczą nam drony, czy automaty paczkowe staną na każdej posesji obok skrzynek pocztowych i gdzie budować magazyny, czyli jak poprawić efektywność "ostatniej mili" dostawy i ile to będzie kosztować w nieprzewidywalnych czasach? Na te pytania można odpowiedzieć jedynie w szerszym gronie z perspektywy różnych firm zaangażowanych w proces.

Gości powitał Paweł Lipski, Partner i radca prawny Kancelarii Bird & Bird, podkreślając, że pandemia przyspieszyła rozwój rynku o około 10 lat. Oddał głos ekseprtom zostawiając komentarz prawny i omówienie regulacji unijnych związanych z e-commerce, na sam koniec spotkania.

Prezentację wprowadzającą do zagadnienia zaprezentowała firma JLL. Joanna Tomczyk, Senior Analyst w dziale Research & Development omówiła zmieniające się warunki rynkowe; zmniejszającą się podaż powierzchni handlowej i zmieniające się nawyki konsumentów ceniące wygodę i bezpieczeństwo rozwiązań dostaw. Wskazała także na pojawienie się nowych form handlu: q-commerce, social commerce, live commerce, market place. Maciej Kotowski, Senior Analyst, porównał popyt na powierzchnie magazynowe w Europie i w Polsce, omówił bieżące zasoby w Polsce (skupione wokół głównych ośrodków) oraz dynamikę cen wynajmu.

Emil Mikina, Access Point Network Manager z firmy UPS mówił o logistyce „ostatniej mili” i bezpośredniej dostawie do klientów w miejscu i czasie im odpowiadającym. Zwrócił także uwagę na powstawanie „Customer experience”, trwałej relacji z klientem, która jest budowana w oparciu o wspólny wysiłek firmy sprzedającej i firmy dostarczającej produkt. Szybkość i wygoda dostawy sprawi, że klient chętnie powróci po zakupy do tego samego sklepu. W Polsce mamy obecnie ponad 28 mln internautów, z czego 77% dokonuje zakupów w Internecie. 32% kupuje w sklepach zagranicznych.

Po przerwie Waldemar Olejnik, dyrektor w dziale Asset Management firmy SEGRO opowiadał o magazynach epoki e-commerce. Magazyny zlokalizowane są głównie centralnie i w pasie Polski zachodniej obsługując polską i zagraniczną sprzedaż internetową. Jest to 26 parków w ośmiu kluczowych lokalizacjach zajmujących łącznie 1,5 mln m2.

Na koniec spotkania Paweł Lipski przedstawił kluczowe aspekty prawne mające wpływ na dalszy rozwój rynku e-commerce. Przedstawił główne założenia Digital Agenda na lata 2020-2030 dotyczące infrastruktury, według której wszystkie zaludnione obszary powinny znaleźć się w zasięgu sieci 5G i wszystkie gospodarstwa domowe powinny mieć łączność gigabitową. Jednocześnie zmieni się architektura i logistyka miast (mogą powstać np. lotniska dla dronów), rosnąć będzie zapotrzebowanie na magazyny, a nie sklepy, a wszystkie rozwiązania muszę być zgodne z założeniami ESG i mieć neutralny wpływ na środowisko.

Policy Groups
2022-05-26, 10:00 am

Venue: Kancelaria Bird & Bird ul. Ks. I. Skorupki 5, 6 piętro 00-546 Warszawa
Organiser: BPCC, Bird & Bird, JLL, Segro, UPS