This website uses cookies to give you the best experience when you visit our website and for statistical purposes. By not blocking cookies, you are agreeing to them being used and saved in the memory of your device. Please remember that you can manage your cookies by changing your browser settings. By not changing your browser settings you consent to these terms.
Past event
Wpływ e-commerce na rozwój rynku nieruchomości i logistyki
26 maja 2022 roku odbyło się pierwsze po przerwie, spotkanie na żywo grupy roboczej ds. nieruchomości. Gospodarzem i partnerem merytorycznym wydarzenia była Kancelaria Bird & Bird, która zaprosiła grono ekspertów branży do swojej siedziby.
Szacuje się, że polski rynek sektora handlu elektronicznego wyniesie w 2026 r. (według badań PwC) 162 mld złotych. Oczekiwania klientów stale rosną, ale czy nadąża za tym infrastruktura i logistyka? Czy wkrótce zamówione przesyłki dostarczą nam drony, czy automaty paczkowe staną na każdej posesji obok skrzynek pocztowych i gdzie budować magazyny, czyli jak poprawić efektywność "ostatniej mili" dostawy i ile to będzie kosztować w nieprzewidywalnych czasach? Na te pytania można odpowiedzieć jedynie w szerszym gronie z perspektywy różnych firm zaangażowanych w proces.
Gości powitał Paweł Lipski, Partner i radca prawny Kancelarii Bird & Bird, podkreślając, że pandemia przyspieszyła rozwój rynku o około 10 lat. Oddał głos ekseprtom zostawiając komentarz prawny i omówienie regulacji unijnych związanych z e-commerce, na sam koniec spotkania.
Prezentację wprowadzającą do zagadnienia zaprezentowała firma JLL. Joanna Tomczyk, Senior Analyst w dziale Research & Development omówiła zmieniające się warunki rynkowe; zmniejszającą się podaż powierzchni handlowej i zmieniające się nawyki konsumentów ceniące wygodę i bezpieczeństwo rozwiązań dostaw. Wskazała także na pojawienie się nowych form handlu: q-commerce, social commerce, live commerce, market place. Maciej Kotowski, Senior Analyst, porównał popyt na powierzchnie magazynowe w Europie i w Polsce, omówił bieżące zasoby w Polsce (skupione wokół głównych ośrodków) oraz dynamikę cen wynajmu.
Emil Mikina, Access Point Network Manager z firmy UPS mówił o logistyce „ostatniej mili” i bezpośredniej dostawie do klientów w miejscu i czasie im odpowiadającym. Zwrócił także uwagę na powstawanie „Customer experience”, trwałej relacji z klientem, która jest budowana w oparciu o wspólny wysiłek firmy sprzedającej i firmy dostarczającej produkt. Szybkość i wygoda dostawy sprawi, że klient chętnie powróci po zakupy do tego samego sklepu. W Polsce mamy obecnie ponad 28 mln internautów, z czego 77% dokonuje zakupów w Internecie. 32% kupuje w sklepach zagranicznych.
Po przerwie Waldemar Olejnik, dyrektor w dziale Asset Management firmy SEGRO opowiadał o magazynach epoki e-commerce. Magazyny zlokalizowane są głównie centralnie i w pasie Polski zachodniej obsługując polską i zagraniczną sprzedaż internetową. Jest to 26 parków w ośmiu kluczowych lokalizacjach zajmujących łącznie 1,5 mln m2.
Na koniec spotkania Paweł Lipski przedstawił kluczowe aspekty prawne mające wpływ na dalszy rozwój rynku e-commerce. Przedstawił główne założenia Digital Agenda na lata 2020-2030 dotyczące infrastruktury, według której wszystkie zaludnione obszary powinny znaleźć się w zasięgu sieci 5G i wszystkie gospodarstwa domowe powinny mieć łączność gigabitową. Jednocześnie zmieni się architektura i logistyka miast (mogą powstać np. lotniska dla dronów), rosnąć będzie zapotrzebowanie na magazyny, a nie sklepy, a wszystkie rozwiązania muszę być zgodne z założeniami ESG i mieć neutralny wpływ na środowisko.
Image gallery

Venue:
Kancelaria Bird & Bird
ul. Ks. I. Skorupki 5, 6 piętro
00-546 Warszawa
Organiser:
BPCC, Bird & Bird, JLL, Segro, UPS