Artykuł

Polska w czołówce Europy pod względem budowy centrów handlowych – 140 000 m kw. nowych powierzchni oddane do użytku w pierwszej połowie 2012 roku

Streszczenie:Jak podaje raport CBRE, wiodącej światowej firmy doradczej w sektorze nieruchomości, Polska jest na trzecim miejscu w Europie wśród najbardziej aktywnych rynków pod względem budowy centrów handlowych – w pierwszej połowie 2012 r. oddano w naszym kraju do użytku 140 000 m kw. nowych powierzchni handlowych.

Badanie CBRE Shopping Centre Stock in Europe (Centra handlowe w Europie) analizuje dane na temat istniejących i budowanych w Europe centrów handlowych o powierzchni 10 000 m kw. i większych. Jest to znakomita większość obiektów, w których lokale wynajmują lub chciałyby wynająć sklepy znanych międzynarodowych marek.

W pierwszej połowie 2012 r. w całej Europie otwarto 51 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 1,5 miliona m kw., a kolejne 3 miliony m kw. powinny zostać ukończone w drugiej połowie roku. Jeśli wszystkie inwestycje zostaną oddane do użytku w terminie, łącznie w całym roku przybędzie 4,4 mln m kw. powierzchni handlowych, o 25% więcej niż w 2011 r., kiedy to ukończono 3,6 mln m kw. nowych powierzchni.

Najbardziej dynamicznym rynkiem jest Turcja, gdzie w 2012 r. oddano jak dotąd do użytku prawie 400,000 m kw. powierzchni w nowych centrach handlowych, co stanowi jedną trzecią całego wolumenu powierzchni handlowych ukończonych w Europie w pierwszej połowie roku. Na drugim miejscu są Niemcy (165,000 m kw.), a następnie Polska i Włochy (po 140,000 m kw.).

Obecnie w Polsce jest w budowie 18 nowych centrów handlowych, z czego zdecydowana większość w średniej wielkości i mniejszych miastach. Co istotne, w Warszawie, gdzie popyt ze strony najemców jest najwyższy, budują się tylko dwa nowe centra handlowe.

„Rynek warszawski wciąż jest daleki od nasycenia, a popyt znacznie przewyższa podaż. Dostępność lokali o powierzchni powyżej 100 m kw. w najlepszych centrach handlowych jest bliska zera. To sprawia, że odsetek wolnych powierzchni w Warszawie jest marginalny i wynosi obecnie 1,6%, dlatego rośnie zainteresowanie najemców lokalami przy głównych ulicach handlowych. Można jednocześnie dostrzec, że polscy konsumenci zaczynają stopniowo przyjmować „kontynentalny” styl spędzania czasu w miejscach na wolnym powietrzu. Taki trend, widoczny szczególnie w Warszawie, zachęca bardziej niezależne sklepy, kawiarnie i restauracje do otwierania lokali w niestandardowych, czasem wręcz offowych lokalizacjach w centrum miasta”, tłumaczy Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce – stawki czynszu za lokale w najlepszych galeriach i przy najbardziej atrakcyjnych ulicach handlowych osiągają tu 75-90 euro/m kw./miesiąc. Średnie czynsze za lokale handlowe w stolicy wynoszą 30-45 euro/m kw./miesiąc.

Polska wyrabia sobie pozycję silnego, rozwiniętego rynku, co przyciąga do naszego kraju kolejne renomowane marki, dla których naturalnym przyczółkiem staje się Warszawa. Wśród sklepów znanych marek, jakie w ostatnim czasie pojawiły się na polskim rynku są m.in. COS, Carpisa, Bynamesakke, La Perla, Jack Wolfskin, Games Workshop, czy American Eagle Outfitters.

Autor: CBRE Data publikacji: 2012-08-01 Cena: 0