Artykuł

Design w opakowaniach – atrakcyjnie i wysokiej jakości

Streszczenie:Wystarczy wejść do pierwszego lepszego supermarketu, aby przekonać się jak trudno dziś przyciągnąć uwagę klienta za pomocą opakowania.

W natłoku najróżniejszych kształtów i barw rozstrzygający głos w zdobyciu zaufania klienta ma dziś funkcjonalność i jakość. Nie tylko produktu, lecz także opakowania. Bo przecież to właśnie ono reprezentuje zarówno produkt, jak i samego producenta. Jak zatem zatroszczyć się o odpowiedni design opakowania, nie rezygnując jednocześnie z jakości jego wykonania?

Podczas wędrówki po sklepowych alejkach nieustannie oceniamy, podejmujemy decyzje. W tej sytuacji nie działa reguła „nie oceniaj książki po okładce”, ale raczej „jak cię widzą, tak cię piszą”. Faktem jest, że wyrobienie sobie pierwszej opinii o produkcie na podstawie jego opakowania trwa zaledwie 7 sekund, a samo przyciągnięcie uwagi klienta w trakcie przechodzenia obok stoiska – mniej niż sekundę.

Przede wszystkim opakowanie musi spełniać trzy podstawowe funkcje: ochronną, praktyczną i promocyjną. Funkcja ochronna nie wymaga szerszego wyjaśnienia, jest oczywista. Natomiast warto przyjrzeć się uważniej dwóm pozostałym. Badania MarketingProfs dowiodły, że aż 90% konsumentów ponownie wykorzystuje opakowanie. Oznacza to, że zarówno praktyczna, jak i promocyjna wartość opakowania są niezwykle ważne i mają realny wpływ na wzrost sprzedaży. Powinny być zatem uwzględniane już na etapie obmyślania designu opakowania. Niezależnie też od charakteru sprzedawanego produktu, jego opakowanie powinno posiadać dwie najważniejsze cechy. Powinno być mobilne, czyli klient musi z łatwością móc je wziąć z półki, oraz zrozumiałe, czyli bez zbędnych zawiłości lub niejasności opisywać dany produkt.

Opakowania premium

Opakowania mające kształt zbliżony do samego produktu (jak przetwory, soki czy cukierki), aby zwiększyć swą atrakcyjność muszą być premium. Co to znaczy? Do takich opakowań wykorzystuje się rzadziej spotykane materiały, metalizowane podłoża, uszlachetnianie specjalnymi foliami, umożliwiającymi uzyskanie szerokiego wachlarza efektów wizualnych (jak faktura, załamanie światła, efekty holograficzne) czy zastosowanie lakierów specjalnych lub hybrydowych. Generalnie poprzez połączenie wielu dostępnych na rynku technologii druku (jak chociażby druk UV), niestandardowych surowców, uszlachetnień i nowych rozwiązań konstrukcyjnych można osiągnąć nieograniczony zakres efektów wizualnych opakowań. Popularność zyskują opakowania z tekstem i brandigiem pisanym nietypową czcionką, często przypominającą pismo ręczne. Założenie, które stoi za takim rozwiązaniem mówi, że takie opakowanie ma bardziej personalny wymiar – zdecydowanie bliższy konsumentowi.

Źródło: http://www.packagingserved.com/gallery/Pams-Budget-Range/5408845

Tego typu opakowania można spotkać głównie w sektorze FMCG, ale także w sekcji alkohole na półce z winami. Będąc przy winach – kolejnym godnym odnotowania trendem jest wysoka funkcjonalność opakowań. Coraz częściej producenci starają się, żeby opakowanie przynosiło konkretną wartość dodaną – na przykład jeden z producentów win stworzył drewniane opakowanie, które po rozłożeniu w domu stawało się stylowym stojakiem na kilka butelek wina.

Źródło: http://adamnicolaougdes3003.blogspot.com/2011/11/researchinspiration.html

Chcemy być ekologiczni? Z pomocą przychodzą opakowania stworzone z użyciem papieru pakowego/przetworzonego. Takie rozwiązanie ma wiele zalet – papier przetworzony bardzo łatwo poddaje się recyclingowi, jest stosunkowo elastyczny jeśli chodzi o tworzenie różnych form i jest wytrzymały. Podobnie jak opakowania „pisane odręcznie”, jego również szczególnie upodobali sobie producenci FMCG, przede wszystkim żywności. Oczywiście, można stwierdzić, że te opakowania nie są żadną nowością na rynku i będzie to prawda. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to trend cały czas się utrzymujący, można zakładać, że takich opakowań będzie przybywać, a nie ubywać.

Źródło: http://www.plasticpackaging-bags.com/

Warto wspomnieć o jeszcze jednym trendzie, a mianowicie o opakowaniach kontrastowych, często z wykorzystaniem wyraźnych kształtów geometrycznych. Takie opakowania wykorzystują firmy, które chcą się zaprezentować jako odważne, nietuzinkowe, wyznaczające nowe standardy. Co ciekawe, nie jest to rozwiązanie ograniczone do produktów premium, można je spotkać zarówno na winach, perfumach, jak i na jogurtach, czy makaronach. W tym momencie w grę wchodzi jeszcze jeden trend, a mianowicie personalizacja. O tym, że dostosowanie przekazu do konkretnej grupy docelowej jest sensowne, najlepiej świadczy przykład butelek Coca-Cola z różnymi imionami czy spersonalizowane Ptasie Mleczko firmy Wedel.

Źródło: http://www.packagingdesignarchive.org/archive/pack_details/302-coca-cola-light-by-nathalie-rykiel

Podstawowym warunkiem dla produktów spożywczych premium jest, aby można było je pokazać gościom lub wręczyć w formie prezentu. Chodzi o to, aby takie opakowanie nie było krzykliwe i ostentacyjne, a jedynie delikatnie przyciągało wzrok. Trzeba jednak mieć świadomość, że koszty produkcji takich opakowań (z racji ograniczonego dostępu do wyspecjalizowanych technologii) są dużo wyższe niż w wypadku standardowych opakowań.

Opakowanie i zawartość – nierozerwalny związek

Przed przystąpieniem do projektu opakowania należy w pierwszej kolejności określić, jaki produkt chcemy sprzedać, czy jest on premium i do jakiego odbiorcy go kierujemy. Czy jest użyteczny, stylowy, klasyczny czy ekstrawagancki? Można założyć, że produkty high-end powinny cechować się opakowaniem stonowanym, klasycznym, eleganckim. Produkty do użytku codziennego nie są ograniczone takimi ramami, zatem mogą mieć ciekawą czcionkę, wiele kolorów i wyeksponowane logotypy. Oczywiście nie można przesadzać – jak już wspomnieliśmy, opakowanie powinno być przede wszystkim czytelne i zrozumiałe. A co z kolorami? Jeśli chcemy sprzedać produkt mało wyrafinowany, dobrze sprawdzą się jasne, wyraziste kolory. Kiedy chcemy pokazać produkt wyższej klasy lub po prostu poważniejszy, dobrze jest położyć nacisk na kolory ciemne i stonowane. Co ciekawe, często idealnym środkiem na wyróżnienie się na półce sklepowej jest prostota. Może się ona okazać bardzo skuteczna, a to dzięki zwiększeniu widoczności na tle generycznych produktów.

Na koniec istotna uwaga: aby stworzyć atrakcyjne wizualnie, wysokiej jakości i skuteczne opakowanie potrzebna jest ścisła współpraca marketerów, grafików, handlowców oraz osób odpowiedzialnych za produkcję. Tylko takie połączenie gwarantuje sukces, ponieważ produkt zawsze stanowi wypadkową pracy kilku różnych działów. Jeśli nie będą one realizować jednej, wspólnej wizji, stworzenie idealnego opakowania będzie bardzo utrudnione.

Autor: Maciej Olechno, New Business Manager, Paperhat Poland Sp. z o. o. Data publikacji: 2015-04-28 Ilość stron: 1 Cena: 0