Artykuł

10 cech Brytyjczyków, o których warto wiedzieć, kiedy robi się z nimi interesy!

Dylemat 1: Jesteś na spotkaniu biznesowym z ważnym brytyjskim klientem, ale on mówi bardzo wolno i powtarza informacje, które już znasz. Czasu jest mało więc żeby go nie marnować chcesz przejść od razu do konkretów. Co robisz?

Odpowiedź: Nie przerywaj i daj mu skończyć. Dlaczego? Najlepiej nie łamać zasad danej kultury związanych z dopuszczaniem do głosu rozmówcy. Brytyjczycy mogą potrzebować więcej czasu i potrafią poświęcić uwagę jednej sprawie i rozmówcy na raz. Osoby komunikujące się w sposób linearny potrzebują porządku.

Dylemat 2: Pracujesz w biurze w Wielkiej Brytanii, gdzie panuje atmosfera przyjaźni oraz wzajemnego zaufania. Dowiadujesz się, że twój najlepszy przyjaciel z pracy niechcący popełnił błąd, który przysporzy wszystkim w biurze wielu problemów, jeśli się go nie ujawni. Co robisz?

Odpowiedź: Ujawniasz błąd przyjaciela. Dlaczego? Ponieważ w Wielkiej Brytanii niektóre zasady muszą być przestrzegane i odnoszą się do każdego, nawet najlepszego przyjaciela, szczególnie jeśli sprawa dotyczy dobra ogólnego. Uniwersalność reguł to ważny element traktowania wszystkich na równych zasadach.

Dylemat 3: Idziesz na “speed networking meeting”, które może stać się doskonałą okazją do nawiązania kontaktów z Brytyjczykami. Chcesz się zaprezentować profesjonalnie i zakupiłeś niedawno bardzo drogi i modny garnitur. Co robisz?

Odpowiedź: Unikaj ubrań, które w zbyt dosadny sposób podkreślają twoje ambicje. Dlaczego? Mogą stworzyć dystans, szczególnie w Wielkiej Brytanii, gdzie lepiej nie odstawać tak bardzo od reszty. To, jak bardzo formalnie się prezentujesz może przełożyć się na to, czy będziesz odebrany jako osoba przystępna lub nie.

Dylemat 4: Jesteś na spotkaniu zarządu w brytyjskiej firmie i przedstawiasz plan biznesowy na następny rok. Twoi brytyjscy koledzy bardzo się nad nim napracowali, ale zaczynasz mieć pewne poważne wątpliwości co do ich propozycji. Co robisz?

A: Wstrzymaj się z uwagami krytycznymi i przekaż je dopiero po spotkaniu . Dlaczego? Brytyjczycy są bardzo wrażliwi na krytykę, którą mogą odebrać osobiście, a nie konstruktywnie. Jeśli musisz coś powiedzieć, zrób to w sposób nieformalny i delikatny. Wiele osób źle reaguje na konfrontację.

Dylemat 5: Musisz przygotować prezentację dla brytyjskiego klienta. Nauczono cię w szkole, że najpierw zaczyna się od teorii, a potem przystępuje do jej praktycznego zastosowania. Zauważyłeś, że Brytyjczycy są bardziej nastawieni na aspekt praktyczny. Co robisz?

Odpowiedź: Zacznij od praktycznego zastosowania. Dlaczego? Żeby przekonać do czegoś Brytyjczyków, należy najpierw pokazać im jak można to praktycznie zastosować. Koncepcja i teoria mogą być dodane później, jeśli będzie to konieczne. Sama teoria nie jest dostatecznie przekonywująca.

Dylemat 6: Masz świetny pomysł, na który chcesz namówić twojego brytyjskiego szefa. W normalnej sytuacji, poszedłbyś prosto do szefa i poprosił go, żeby pomógł ci uzyskać wsparcie kolegów z zespołu. Co robisz?

Odpowiedź: Bardziej skutecznym rozwiązaniem może być porozmawianie najpierw z kolegami, a następnie przedstawienie tego pomysłu szefowi z ramienia całej grupy. Dlaczego? Niektóre brytyjskie firmy przedkładają konsensus nad hierarchię. Jeśli chodzi o podejmowanie ważnych decyzji, można to robić wspólnie.

Dylemat 7: Kierujesz firmą w Wielkiej Brytanii. Z powodu restrukturyzacji niektóre osoby stracą pracę. Zależy ci na pracownikach i martwisz się jak zareagują na tę wiadomość oraz jak sobie poradzą w przyszłości. Co robisz?

Odpowiedź: Nie rób z tego tragedii i najlepiej nakieruj ich na dalsze działanie. Dlaczego? Ludzie w Wielkiej Brytanii często zmieniają miejsce zatrudnienia lub pracują dorywczo. Większość akceptuje ciągłą potrzebę zamian oraz konieczność przekwalifikowania się. Brytyjczycy nie martwią się tak bardzo o niepewną przyszłość i potrafią myśleć pozytywnie.

Dylemat 8: Masz nową pracę w Wielkiej Brytanii i nowego brytyjskiego szefa. Mimo, że ma on większe od ciebie doświadczenie, brakuje mu twoich kwalifikacji. Mimo to, twój nowy szef nie powierza ci odpowiedzialnych zadań. Co robisz?

Odpowiedź: Skup się na zdobywaniu doświadczenia. Dlaczego? Dla brytyjskiego szefa twoje koneksje rodzinne, pochodzenie, czy wykształcenie mogą być całkowicie nieznaczące. Jeśli chcesz być uznany, musisz udowodnić swoją wartość.

Dylemat 9: Poznałeś właśnie właściciela ważnej brytyjskiej firmy. Wydaje ci się, że on rozrzutnie i w nieodpowiedzialny sposób obchodzi się ze swoimi pieniędzmi. On z kolei dziwi się jak bardzo liczysz się z każdym groszem. Czy uda wam się razem pracować? Co robisz?

Odpowiedź: Nie osądzaj go zbyt pochopnie aż nie popracujecie razem trochę dłużej. Dlaczego? Może cię zdziwić jak bardzo Brytyjczycy szastają pieniędzmi. To co wydaje się pobłażaniem sobie lub rozrzutnością może uchodzić za normę.

Dylemat 10: Negocjujesz kontrakt z brytyjskim klientem, który wydaje się niechętny do podjęcia ostatecznych decyzji. Mimo dobrego nastroju, przyjaznego i spokojnego zachowania, nie daje po sobie poznać czy chce robić wspólne interesy. Co robisz?

Odpowiedź: Poczekaj do następnego spotkania lub maila. Dlaczego? W Wielkiej Brytanii nie załatwia się spraw w pośpiechu. Niektórzy wolą poczekać z podjęciem ostatecznej decyzji do momentu aż ją przemyślą i będę pewni jej słuszności. Raczej unika się podejmowania spontanicznych decyzji.

Timothy J. Bridgman jest trenerem międzykulturowym oraz koordynatorem szkoleń dla firmy Szkolenia Łódż. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat brytyjsko/polskich różnic kulturowych w miejscu pracy, sciągnij darmową książkę: 'Positively Disappointed: Business Across Cultures in Poland' autorstwa Timothy J. Bridgmana, która dostępna jest w wersji elektronicznej TUTAJ.

Autor: Szkolenia Łódź: Timothy J. Bridgman Ilość stron: 1 ISBN: - Cena: -