Wydarzenie w przeszłości

Wpływ onboardingu i nowych technologii na efektywność pracowników

15 stycznia 2019 r. w warszawskim Startberry odbyło się spotkanie połączonych grup ds. nowych technologii i HR poświęcone onboardingowi nowych pracowników i wsparciu tego procesu przez nowe technologie. Spotkanie przygotowane zostało przy wspólpracy z firmamy członkowskimi Hays i COMPAREX.

Agnieszka Czarnecka, HR Consultnacy Manager w Hays przedstawiła uczestnikom ostatnie badania polskiego rynku pracy pod kątem płac i zmian zatrudnienia. Według raportu płacowego Hays w 2019 roku 91 % pracodawców spodziewa się trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników. Aby wzmacniać markę pracodawcy firmy stosują szereg działań – 76% z badanych przez Hays firm stawia na program onboardingowy.

Przy planowaniu programu onboardingowego trzeba też pamiętać, że najskuteczniejszy jest onboarding proaktywny, a tę formę stosuje tylko 37% organizacji. Powinien być on oparty na różnorodnych działaniach – od pudełek startowych i indukcji, przez bazę wiedzy i platformę „who is who” o firmie, po grywalizacje, grupy networkingowe i rozmowy z przełożonym przełożonego. Dzięki takim działaniom efektywność pracownika wzrasta w szybkim tempie, możliwe jest pełne wykorzystanie jego potencjału, z drugiej strony wzrasta zaangażowanie i lojalność pracownika co prowadzi do mniejszej rotacji.

Programy onboardingowe trwają od 2 do 12 miesięcy. Podczas gdy budowanie motywacji i przywiązania do firmy wymaga czasu, część oparta na poznaniu procesów, zespołów i włączeniu w zadania można znacznie skrócić. Krzysztof Jóźwiak, ekspert firmy COMPAREX mówił, że ważnym oczekiwaniem nowego pracownika jest właśnie to, że dość szybko dostanie zadania oraz zasoby umożliwiająca ich wykonanie. Aby to było możliwe, warto oprzeć pracę w zespole na rozwiązaniach takich jak Microsoft Office 365.

Jak podkreślał Krzysztof Jóźwiak, jest to rozwiązanie, które wiele firm już ma i za nie płaci, ale nie korzysta ze wszystkich aplikacji – których obok Outlooka jest przecież ponad dwadzieścia. Tymczasem software ten pozwala na zarządzanie workflow, zasobami i wspólnymi plikami w projekcie, kalendarzem przez kierownika projektu, bez konieczności zgłaszania ich do działu IT. Kto z nas nie zna długich godzin oczekiwania na dostęp do dysków sieciowych czy tworzenia kopii kopii zablokowanych przez kolegę z zespołu plików?

Krzysztof Jóźwiak opowiadał na własnym przykładzie, jak dla pracownika może być ważna mobilność i elastyczność czasowa. Tutaj też pomocny może być Microsoft Office 365, który pozwala na komfortową pracę z wielu różnych urządzeń jednocześnie, również z telefonu, np. podłączonego do telewizora w pokoju hotelowym. Z kolei kalendarz pozwala zarządzać zadaniami i tworzyć dla nich checklisty i przypomnienia. Prezentacje w aplikacji Sway, notes, w którym można dodawać zarówno filmy z sieci, jak i notatki głosowe, formularze – wielu z nas nie spodziewa się, że ma do tego wszystkiego dostęp poprzez pakiet Microsoft Office 365.

Są to jednak funkcje, których oczekiwać będzie nowy pracownik – a trzeba o niego dbać, bo jak mówiła Agnieszka Czarnecka z Hays, 94% nowych pracowników uważa, że mają wszystkie niezbędne kompetencje do pracy, którą podejmują. Tak pewni siebie nowi członkowie zespołu oczekują ambitnych zadań jak najszybciej – jeśli nowe technologie mogą nam w tym pomóc – zwłaszcza jeśli są dostępne i intuicyjne -  korzystajmy z nich jak najszerzej.

Policy Groups
2019-01-15, 09:30

Miejsce: Startberry, ul. Grochowska 306/308, 03-840 Warszawa
Organizator: BPCC, Hays, Comparex