Propozycje programowe BBC Earth na luty 2021

Joanna Lumley na Jedwabnym Szlaku
Od poniedziałku 22 lutego, godz.  23:00
Sezon 1 (4 odcinki)

Brytyjska aktorka Joanna Lumley (znana m.in. z serialu „Absolutnie fantastyczne”) wybiera się w podróż z Wenecji do chińskiej granicy. Jej trasa wiedzie dawną drogą handlową łączącą Chiny z Bliskim Wschodem i Europą. Jedwabny Szlak to okryta sławą trasa wykorzystywana od III w. p. n. e. do transportu jedwabiu, przypraw, złota oraz wielu innych drogocennych dóbr.  Jej popularność miała spory wpływ na kształt współczesnego świata. Joanna podziwia przepiękne krajobrazy, podążając śladami dawnych kupców, władców i zwykłych pielgrzymów, którzy na szlaku spędzili wiele lat, a niejednokrotnie oddali życie.

Pluton: powrót do życia
Wtorek 16 lutego, godz.19:55

Pluton, uważany kiedyś za zwykłą kulę lodu orbitującą na obrzeżach Układu Słonecznego, okazał się niedawno niezwykle złożonym światem. Ciałem niebieskim, na którym być może istnieje obca forma życia.
Odkryty w 1930 roku. Oddalony od Ziemi o 5.6 miliarda kilometrów. Przez całe dziesięciolecia nie wiedzieliśmy o nim właściwie nic. Zmieniło się to w 2015 roku wraz z dostarczeniem nowych danych przez sondę New Horizons. W programie więcej o nowych odkryciach, kulisy prowadzonych obserwacji oraz sprawozdania zaangażowanych w misję naukowców.

Skarby przeszłości i ich tajemnice
Od środy 24 lutego, godz. 19:55
Sezon 5 (6 odcinków)

Starożytne miasta oraz artefakty skrywają jeszcze wiele tajemnic na temat odległej przeszłości. Ekipa archeologów, specjalistów kryminalistyki i badaczy DNA odwiedza ukryte grobowce, zapomniane miasta oraz inne wartościowe historycznie lokacje w poszukiwaniu nowych odkryć. Z programu dowiemy się m.in., czy przypadkowe znalezisko archeologiczne w Egipcie może rzucić nowe światło na zapomnianego faraona oraz czy skupisko prehistorycznych zwierzęcych kości może świadczyć o istnieniu pradawnego zoo. Prowadzący spróbują także odpowiedzieć na pytanie czy odkrycie grobowca na polu w Danii może zmienić nasze dotychczasowe rozumienie kultury Wikingów.

Cuda wszechświata
Od wtorku 23 lutego, godz. 19:55
Sezon 1 (4 odcinki)

Znany polskim widzom Brian Cox, profesor fizyki cząstek elementarnych na Wydziale Fizyki i Astronomii Uniwersytetu w Manchesterze, bada podstawowe zasady rządzące wszechświatem. Prawa natury, takie jak światło, grawitacja, energia, materia i czas są z nimi nierozerwalnie związane. By obrazowo wyjaśnić te zagadnienia widzom, wybiera się z kamerą w najróżniejsze zakątki świata. To kolejna, po „Cudach Układu Słonecznego” superprodukcja naukowa, dzięki której przekonamy się, że historia ludzkości jest ściśle spleciona ze złożoną historią powstania wszechświata.

Jerozolima: narodziny świętego miasta
Od środy 3 lutego, godz. 19:55
Sezon 1 (3 odcinki)

Jerozolima. Święte miasto trzech religii: judaizmu, chrześcijaństwa oraz islamu. Uznany historyk Simon Sebeg Montefiore opowiada o potędze, upadku i powstaniu na nowo jednego z najstarszych miast świata. Dokument przedstawia historię tego niezmiernie fascynującego i pięknego miejsca. Simon snuje opowieść o początkach miasta, wyjaśnia dlaczego stało się ono tak ważne dla religii mających swoje korzenie w biblijnej tradycji Izraela.