Polska wreszcie ma własny samochód wyścigowy w klasie GT!

Światowa premiera Arrinery Hussarya GT w Birmingham.

14 stycznia 2016 r., podczas światowych targów motorsportu Autosport International Racing Car Show w Birmingham, odbyła się długo oczekiwana premiera pierwszego w historii polskiego samochodu wyścigowego klasy GT: Arrinera Hussarya GT. Prezentacji samochodu dokonał Grzegorz Pękała, prezes Arrinera Racing, spółki założonej w Wielkiej Brytanii z myślą o promocji i sprzedaży polskiej wyścigówki na międzynarodowych rynkach. Na stoisku Arrinery polski motorsport reprezentowali polscy kierowcy wyścigowi: Gosia Rdest oraz Maciej Dreszer.

Zdjęcia samochodu oraz zdjęcia z pokazu Arrinery w  wysokiej rozdzielczości są do pobrania pod linkiem media.arrinera.pl  

         

Autosport International - The Racing Car Show w Birmingham to jedna z najważniejszych i najstarszych imprez targowych związanych z motosportem w Europie. W 2016 organizowana była po raz dwudziesty piąty. W dniach 14-17 stycznia 2016, na powierzchni ponad 300 000 m² zaprezentowały się firmy i zespoły związane z różnego rodzaju sportami motorowymi, od kartingu po Formułę 1, oraz najważniejsi w tej branży producenci i dostawcy technologii dedykowanych tego typu sportom. Dla Polaków najważniejszym jednak stoiskiem było reprezentowała pierwsza, polska wyścigówka klasy GT – Arrinera Hussarya GT.stoisko Arrinery, na którym polski motorsport po raz pierwszy „Chcemy, by projekt Arrinera Hussarya był czymś więcej, niż tylko ciekawostką w świecie motoryzacyjnym. Wierzymy, że Arrinera ma szansę stać się silną, rozpoznawalną nie tyko w Polsce, marką, która sprawi, że drogowa wersja auta będzie się dobrze sprzedawać. Po rozpoznaniu sytuacji rynkowej podjęliśmy zatem decyzję, aby światową premierę Arrinery oprzeć na jej wersji wyścigowej. To pozwoli nam na udział Arrinery Hussarya GT w wybranych wyścigach w roku 2016 – powiedział Piotr Gniadek, wice Prezes Arrinera Automotive S. A.  „Udział w wybranych wyścigach pozwoli nie tylko na zaprezentowanie Arrinery potencjalnym nabywcom, ale także na jej przetestowanie w najlepszych ku temu warunkach – czyli warunkach wyścigu” – dodaje.

Na targi i swoje stoisko Arrinera zaprosiła także młodych, zdolnych, polskich kierowców wyścigowych: Gosię Rdest i Macieja Dreszera, którzy na swoim koncie mają już liczne zwycięstwa  w międzynarodowych wyścigach samochodowych. Wystąpili oni w roli ambasadorów polskiego motorsportu dając światu wyraźny sygnał, że polska motoryzacja wkroczyła w zupełnie nowy dla siebie okres, który, miejmy nadzieję, umocni jej pozycję na świecie.

„Targi w Birmingham to doskonała okazja aby pokazać światu potencjał wyścigowy polskich kierowców. Cieszę się, że to właśnie mnie i Gosię zaproszono, by ich reprezentować” – powiedział Maciej Dreszer. „Możliwość uczestniczenia w historycznym momencie, kiedy wyczekiwana Arrinera Hussarya GT ujrzała światło dzienne to dla mnie ogromne wyróżnienie, ale także prezent, bo tak się składa, że w dniu premiery obchodziłam swoje 23 urodziny – powiedziała Gosia Rdest i dodała „Nie mogę się doczekać momentu, kiedy Arrinera zacznie brylować na torach wyścigowych”.

Specyfikacja techniczna Arrinery Hussarya GT

Aerodynamika
Arrinera Hussarya GT zaprojektowana została z myślą o wyścigach, tak więc główny nacisk położono na uzyskanie optymalnej aerodynamiki, gwarantującej jak najlepsze wyniki na torach wyścigowych. Zastosowane  rozwiązania technologiczne udoskonalono dzięki współpracy z profesorem Januszem Piechną z Politechniki Warszawskiej. Jego zespół opracował innowacyjne rozwiązania pozwalające na znacznie lepsze zwiększenie siły docisku do podłoża, z minimalną stratą prędkości i przyspieszenia. Uzupełnieniem pakietu poprawiającego aerodynamikę przodu auta jest dolny splitter z wargą spiętrzającą oraz płaska podłoga.  Małe płaty umieszczone po bokach przedniego zderzaka zwiększają docisk przedniej osi oraz wytwarzają podłużne struktury wirowe, ograniczające zaburzenia przepływu powietrza powodowane obracaniem się kół. Arrinerę dociska do nawierzchni strumień powietrza w długim dyfuzorze pod nadwoziem oraz  tylny płat generujący siłę dociskającą oraz intensyfikujący pracę dyfuzora.  Pokaźny wlot znajdujący się na dachu Arrinery Hussarya GT jest częścią układu dolotowego silnika. Ze względu na swoje rozmiary oraz umiejscowienie, zapewnia dopływ czystego i zimnego powietrza, co bezpośrednio przekłada się na osiągi silnika. Wykonany jest z włókna węglowego, a dodatkowa, aluminiowa ramka wlotu zapewnia podwyższoną wytrzymałość na ewentualne uszkodzenia.

Silnik
Arrinera GT jest samochodem, który będzie produkowany na zamówienie zgodnie z życzeniem klienta. W samochodzie ulokowano centralnie silnik V8 o pojemności 6.2L, o mocy od 420kM do 650kM i momencie obrotowym od 580Nm do 810Nm.

Napęd i skrzynia biegów
Arrinera ma napęd na tylną oś. Jednostka współpracuje z sekwencyjną 6-cio biegową skrzynią Hewland LLS, sterowaną półautomatycznie przy pomocy łopatek przy kierownicy. W aucie zastosowano sterownik Pectel SQ6M wraz z systemem kontroli trakcji.

Elektronika
Za odczyt i zapis parametrów pojazdu odpowiada komputer Cosworth ICD Pro – zaprojektowany przez polską firmę Exumaster, która produkuje elektronikę do motorsportu.

Podwozie i zawieszenie
Zawieszenie jest autorską konstrukcją inżynierów firmy, jest to  układ typu push-rod, składający się z klasycznych, dwóch podwójnych trójkątnych wahaczy oraz regulowanych amortyzatorów i sprężyn Öhlins, które zostały zaprojektowane od podstaw specjalnie dla Arrinery. Zestaw hamulcowy dostarczyła firma Alcon. Składa się z tarcz o średnicy 380mm oraz 6-cio tłoczkowych zacisków.

Koła i opony
Arrinera Hussarya GT wyposażona jest w sportowy układ ABS firmy Bosch. Dostawcą opon jest firma Michelin, współpracująca z Arrinerą. Opony to model S8H, który znajduje się na 18calowych, lekkich felgach Braid.

Wymiary, waga i pojemność
Tworząc samochód, projektanci zwracali szczególną uwagę na obniżenie wagi. Dzięki zastosowaniu specjalnej stali BS4T45, używanej w motosporcie, udało się uzyskać wyjątkowo niską masę samochodu, wynoszącą 1250 kg. Cała rama przestrzenna jest zbudowana zgodnie z homologacją FIA, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nadwozie Hussarya GT wykonane jest w całości z włókna węglowego, natomiast podłoga oraz niektóre elementy wnętrza z kevlaru.

Cena
Cena samochodu Arrinera Hussarya GT zacznie się od 139,000 funtów, a jego sprzedaż prowadzona będzie przez brytyjską spółkę Arrinera Racing Ltd.
 
Wyścigi 2016
Arrinera planuje przetestować swoją wyścigówkę w roku 2016 biorąc udział w wybranych wyścigach serii GT4 w klasie open.  Rozważane są także wyścigi serii 24h, Super Challenge Pirelli oraz  British GT Championship.

Zespół Arrinery Hussarya Racing

Grzegorz Pękała - Szef Zespołu Technicznego Arrinera Racing, pracował m.in. dla Mosler Europe, jako inżynier wyścigowy, wspierał testy różnych wersji Mosler MT m.in. Endurance, GT3 i japońskiej wersji super GT. Później z ramienia Lotus Motorsport (obecnie Lotus Racing) pracował przy takich projektach, jak Evora GT4, Evora GTE - Le Mans, Evora Enduro i Evora Grand am version oraz przy projektach Exige Rally Car.

Piotr Biłogan - Konsultant Techniczny, absolwent Wydziału Mechaniki Politechniki Wrocławskiej, kierunku Mechanika i Budowa Maszyn. Odpowiedzialny był za obliczenia układów zawieszeń i przeniesienia napędu dla większości zespołów F1 oraz DTM. Zajmował się także obliczeniami wytrzymałościowymi skrzyń biegów pojazdów kategorii TC2000, F3, LMP2 itp. Zarówno to doświadczenie jak i to, że był członkiem zespołu wyścigowego Epsilon Euskadi, gdzie współpracował przy rozwoju bolidu LMP1, pomogło mu w pracy nad wyścigową Arrinerą.

Krzysztof Stelmaszczuk -  Konstruktor, który swoją przygodę z projektowaniem CAD 3D rozpoczynał w dziale R&D  firmy Volvo CE, zdobywając doświadczenie w oddziale w Polsce oraz we Francji. Z Arrinerą związany jest od 5 lat. Zajmuje się tworzeniem modeli CAD w zakresie mechaniki Arrinery.

Pavlo Burkatskyy - Stylista, który opracował bryłę nadwozia Arrinery oraz jej poszczególne detale. Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze programów 2D oraz 3D i świetnie odnajduje się przy pracy z modellingclay. Poza Arrinerą opracował design samochodów Stealth B7 oraz Aquila Sport (czyli legendarna Syrena Sport).

Ambasadorowie polskiego motor sportu obecni w Birmingham

Maciej Dreszer
Jeden z najbardziej utalentowanych młodych kierowców wyścigowych w Europie. W 2015 roku, ścigając się wyścigówką BMW, zwyciężył w europejskiej edycji pucharu BMW M235i Racing Cup, wielokrotnie wygrywając na słynnych obiektach w Belgii i Holandii - Spa, Zolder i Zandvoort. Na gali motorsportu w Brukseli otrzymał od BMW tytuł Młodzieżowy Talent Roku. W 2015 roku Maciej zdobył również tytuł Wicemistrza Świata w prestiżowej serii wyścigów długodystansowych 24H International Endurance Series. Starty w niej rozpoczął od 24-godzinnego wyścigu na torze Dubai Autodrome w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w barwach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka. Sukcesy w sezonie 2015 były efektem ciężkiej pracy i kontynuacją świetnej passy rozpoczętej w 2014 roku. Wtedy to Maciej Dreszer wielokrotnie zwyciężał w cyklu wyścigów długodystansowych VLN na niemieckim Nürburgringu, startując Toyotą GT86. W 2014 roku, jako kierowca wyścigowy, przeszedł do historii - został najmłodszym zawodnikiem, który wystartował i wygrał wyścig na Nürburgringu. Maciej jest też najmłodszym w historii uczestnikiem 24-godzinnego wyścigu ADAC Zurich 24h Rennen na Nürburgringu, zwanym „Zielonym Piekłem”. Maciej Dreszer nie ma w Polsce równych sobie jeśli chodzi o doświadczenie wyścigowe na torze Nürburgringu–Nordschleife, uznawanym za najtrudniejszy i najbardziej niebezpieczny tor wyścigowy na świecie. Jako jedyny Polak posiada licencję wyścigową uprawniającą do startów na tym torze. Mimo młodego wieku, Maciej jest kierowcą z ogromnym doświadczeniem w wyścigach długodystansowych, żaden sportowiec w Polsce nie może się z nim równać jeśli chodzi o Endurance Racing. W sezonie 2016 Maciej Dreszer zamierza wystartować w jednej z najbardziej prestiżowych serii wyścigowych - Porsche Supercup, rozgrywanej wraz z zawodami Formuły 1. Po pozytywnych testach za kierownicą i przeprowadzonych rozmowach z zagranicznymi zespołami, m.in. z Lechner Racing, w którym startował Kuba Giermaziak wspierany przez PKN Orlen, Maciej Dreszer podjął decyzję, że jako Polak powierzy serwisowanie Porsche 911 GT3 polskiemu zespołowi Lukas Motorsport, startując z biało-czerwoną flagą na piersi.

Gosia Rdest
Gosia Rdest, najszybsza kobieta w Polsce, rozpoczęła przygodę ze sportem motorowym od kartingu. W sezonie 2011 wywalczyła tytuł Mistrza Polski w prestiżowej i mocno obsadzonej klasie KF2. Swoich sił próbowała też we włoskiej lidze kartingowej, gdzie wywalczyła m.in. pierwsze miejsce w 21 Trofeo d’Autunno w kategorii KF2 oraz trzecie miejsce w czwartej rundzie Mistrzostw Włoch, również w kategorii KF2. W sezonie 2012 Gosia wzięła udział w programie szkoleniowym Formuła BMW Talent Cup. Program ten jest uważany za „przedszkole F1”, swoją karierę rozpoczynał w niej m.in. Sebastian Vettel, czerokrotny mistrz świata Formuły 1. Rok później Gosia rywalizowała w BRDC Formula 4 – brytyjskich mistrzostwach Formuły 4, rozgrywanych pod patronatem British Racing Drivers’ Club. Była jedyną kobietą w stawce, a sezon ukończyła z prestiżową nagrodą „Who Zooms Award” za największą ilość wyprzedzeń w sezonie. Na swoim koncie odnotowała aż 72 udane ataki na rywali. Pod koniec sezonu 2013, jako jedna z 12 najlepszych kobiet kierowców z całego świata, została zaproszona przez Volkswagen Motorsport i Komisję Kobiet w Motosporcie FIA na eliminacje do Pucharu Scirocco R-Cup.  W 2015 roku Gosia startowała w dwóch seriach wyścigowych - Audi Sport TT Cup i Volkswagen Golf Cup. Gosia ukończyła sezon na 12 i 10 pozycji, będąc tym samym najszybszą kobietą w stawce. W sezonie 2016 zawodniczka za cel stawia sobie poprawienie wyniku w pucharze Audi Sport TT Cup.

Partnerzy Arrinery

Michelin - Dzięki współpracy z Michelin Arrinera Hussarya GT wyposażona jest w opony SH8. Stanowią one wyposażenie samochodów wyścigowych. Wersja drogowa Arrinery – Arrinera Hussarya, będzie wyposażona w 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2'. 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2' to przykład przeniesienia doświadczeń z torów wyścigowych do seryjnej produkcji. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak Track Variable Contact Patch 3.0®, opona zapewnia najlepszą przyczepność na łukach i zakrętach, a technologia Bi-Compound, zapewnia maksymalną  przyczepność  w zakrętach  na suchej nawierzchni i  precyzję kierowania.

PPG - Amerykańska firma posiadająca 156 fabryk zlokalizowanych na całym świecie  zatrudniająca ok 46 tys. pracowników. Dostarcza rozwiązania do wielu zastosowań dla przemysłu motoryzacyjnego. Oferuje szeroki wachlarz lakierów oraz specjalnych materiałów. Wraz z tą firmą opracowaliśmy lakiery, które będą dedykowane tylko i wyłącznie Arrinerze Hussarya

GG Tech - jest firmą działającą na obszarze całego kraju w zakresie projektowania i wykonawstwa części, maszyn i urządzeń. Firma działa między innymi w przemyśle motoryzacyjnym w zakresie dostarczania przyrządów technologicznych, kontrolno-pomiarowych oraz prototypów. Prowadzi własny dział badawczo rozwojowy w zakresie swojej działalności.  Bardzo doświadczona i kompetentna kadra pracownicza w połączeniu z najnowocześniejszą technologią w postaci maszyn, urządzeń i oprogramowania sprawia, że GG Tech plasuje się w ścisłej czołówce tego typu firm w Polsce. Firma korzysta z rozwiązań światowych liderów technologii między innymi w postaci Hermle, DMG-MORI, ZEISS, PTC, SIEMENS przez co jest w stanie utrzymać wysokie standardy jakości i dokładności.

Politechnika Warszawska - Wydział MEiL na Politechnice Warszawskiej jest najstarszą i największą instytucją edukacyjną w Polsce oferującą wyższe wykształcenie z zakresu lotnictwa i energetyki. W ramach współpracy z Arrinera Automotive przeprowadzane były badania wytrzymałości ramy i aerodynamiki nadwozia. Przy pracy wykorzystywane jest zaawansowane oprogramowanie oraz nowoczesny tunel aerodynamiczny.

Ohlins Racing - to światowej sławy, szwedzki producent układów zawieszenia do samochodów sportowych, terenowych, oraz motocykli. W swojej 40-letniej karierze opanowali do perfekcji wszelkie zagadnienia związane z zawieszeniami pojazdów i wciąż rozwijają nowe technologie. W fabryce firmy Ohlins produkuje się rocznie ok 130 tys. części.

Grupa Zadbane Auto (www.zadbaneauto.pl) - istnieje od 10 lat na rynku i posiada obecnie 7 oddziałów i kolejne w budowie. Zajmuje się renowacją i ochroną powierzchni lakierniczych samochodów, łodzi i samolotów. Zaawansowana technologia molekularna (www.kubebond.com) pozwala firmie zabezpieczyć powłoką ceramiczną nie tylko lakier, ale również szyby, felgi i poszczególne elementy wnętrza, w tym tapicerkę. Wszystkie powłoki ochronne firmy posiadają certyfikat producenta, pisemną gwarancję na okres 5 lat oraz atest SGS.

Keywords Arrinera Hussarya GT, Arrinera Racing, Birmingham