Nokia Garage we Wrocławiu.

Co łączy największe technologiczne firmy, które swoją potęgę zbudowały na wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań? Znakomita większość z nich zaczynała swoją działalność w przydomowych garażach. To właśnie tam pasjonaci nowych technologii rozwijali swoje pomysły i z determinacją dążyli, by pokazać je światu. Z perspektywy czasu widzimy, że dało to znakomite rezultaty. Dzisiaj wiemy także, że najlepsze pomysły nie rodzą się w samotności, ale wtedy, gdy mają okazję współpracować przedstawiciele różnych środowisk.


HUMAN-CENTERED DESIGN

Dlatego też Nokia postanowiła stworzyć miejsce, w którym mogą spotkać się start-upy, innowatorzy oraz pasjonaci nowych technologii i skorzystać ze wsparcia międzynarodowej korporacji. Przestrzeń, gdzie będą wspólnie dyskutować, eksperymentować i tworzyć innowacje. W ten sposób w czerwcu 2018 roku powstał Nokia Garage - wyjątkowa przestrzeń do pracy twórczej, otwarta na pomysły członków tworzących tę różnorodną społeczność. Zajmuje ona niemal 500 mkw. w biurowcu West Link we Wrocławiu. Nokia podeszła do kwestii projektu wnętrz w całkowicie niestandardowy sposób, angażując w powstanie projektu jego przyszłych użytkowników oraz ekspertów z firmy Kinnarps, którzy byli odpowiedzialni za dostawę wyposażenia wnętrz.

 „Z wykorzystaniem metody twórczego rozwiązywania problemów Design Thinking przeprowadziliśmy proces projektowy, którego celem było stworzenie przestrzeni do twórczej pracy innowatorów. Chcieliśmy zbadać autentyczne potrzeby osób, które będą pracować w Nokia Garage, dlatego też zbudowaliśmy zespół projektowy, w którego skład wchodzili startupowcy, inżynierowie, przedstawiciele branży kreatywnej, a także studenci (w tym przedstawicielki koła naukowego Design Thinking z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, które zaprojektowały i przeprowadziły proces). Był to niezwykle inspirujący i twórczy czas, którego owocem jest to, jak Nokia Garage wygląda i funkcjonuje dzisiaj. Efekt przerósł nasze oczekiwania, a najbardziej cieszy nas fakt, że jest to opinia nie nasza, ale użytkowników” – powiedziała Agnieszka Pasek, Creative Strategy Designer z firmy Nokia.

„Ogromnie się cieszymy, że użytkownicy Nokia Garage docenili nasze rozwiązania. Jest to najlepsze potwierdzenie, że Kinnarps uważnie wsłuchuje się w potrzeby osób, które pracują w różny sposób i oczekują, że wyposażenie przestrzeni do pracy będzie nie tylko designerskie, ale przede wszystkim funkcjonalne. Jesteśmy dumni, że Kinnarps dostarczył niestandardowe rozwiązania meblowe, które pobudzają kreatywność w Creative Zone w centrum Innowacji Nokia Garage" - powiedział Jarosław Skrzyniarz, Dyrektor Sprzedaży Regionu Zachodneigo w Kinnarps Polska.

ELASTYCZNA PRZESTRZEŃ WSPIERAJĄCA KREATYWNOŚĆ

Grupa osób pracujących nad stworzeniem Nokia Garage była bardzo różnorodna, a w trakcie opracowywania aranżacji z wykorzystaniem metody Design Thinking okazało się, że potrzeby jej członków są również mocno zróżnicowane. Zespołowi projektowemu zależało przede wszystkim na tym, aby powstało miejsce, które będzie inspirowało do twórczej pracy i spotkań. W efekcie powstała jedna duża, elastyczna i modułowa przestrzeń, podzielona na wiele zintegrowanych ze sobą i funkcjonalnych stref. Można wyodrębnić w niej trzy główne obszary, które w każdej chwili, w zależności od potrzeb, mogą się przeobrazić, dzięki mobilnym elementom wyposażenia, takim jak: przesuwne ścianki działowe, tablice czy meble na kółkach.

Nokia Garage dzieli się na 3 funkcjonalne, połączone ze sobą przestrzenie: „Creative Zone”, „Maker Space” i  „Lab”. „Creative Zone” to przestronna strefa do pracy kreatywnej. Znajduje się tutaj wiele kolorowych, mobilnych, modułowych mebli tj. m.in. miękkie, wygodne pufy, kolorowe fotele czy nietypowe siedziska Frame w formie ramy. Można także pobujać się na huśtawkach, położyć na macie do jogi, bądź zapaść w głębokim, superwygodnym fotelu. W tak zróżnicowanej przestrzeni ciekawy pomysł może przyjść do głowy dosłownie wszędzie! Wówczas z pomocą przychodzą zarówno tradycyjne tablice i stoły, jak i bardziej niekonwencjonalne miejsca tj. ściany, filary czy szyby, na których można szybko zapisać wszystkie bezcenne spostrzeżenia. Znajduje się tu również biblioteczka bogato wyposażona w znakomite książki, a także gry pobudzające kreatywność. W przestrzeni kreatywnej znajdują się zarówno miejsca do pracy indywidualnej, jak i zespołowej, a także różnej wielkości mobilne stoły, pozwalające na szybką zmianę aranżacji.

„Maker Space” to kolejna strefa w Nokia Garage, gdzie można wprowadzić swój pomysł w życie i w bezpiecznym otoczeniu zbudować jego prototyp. Pomoże w tym np. drukarka 3D, lutownica, a także wiertarka, młotek czy gwoździe.

Ostatnia strefa to laboratorium, czyli tzw. „Lab”. Tu znajduje się sprzęt telekomunikacyjny firmy Nokia służący do testowania innowacyjnych rozwiązań.

ROZWIĄZANIA KINNARPS ODPOWIEDZIĄ NA POTRZEBY UŻYTKOWNIKÓW

„Podczas projektowania przestrzeni Nokia Garage powstało mnóstwo ciekawych pomysłów i koncepcji, które w fazie realizacji okazały się znacznie bardziej skomplikowane, niż zakładaliśmy początkowo. Gdy odkryliśmy szeroką gamę rozwiązań firmy Kinnarps, wiedzieliśmy, że jest to strzał w dziesiątkę. Kinnarps ma w swojej ofercie meble modułowe i elastyczne, które dostosowują się do rozmaitych wnętrz i są odpowiedzią na różnorodne potrzeby użytkowników. Właśnie o to, od samego początku nam chodziło” - podkreśla Agnieszka Pasek.

„Ten projekt był dla nas niezwykle ciekawym wyzwaniem, ponieważ wyposażyliśmy Nokia Garage nie tylko w meble, lecz także dostarczyliśmy scenę, oświetlenie i panele oddzielające poszczególne strefy. Na każdym etapie konsultowaliśmy się z członkami grupy projektowej, pracującej nad stworzeniem tej innowacyjnej przestrzeni. Bardzo cieszyła nas wspólna praca z osobami, które są otwarte na nowe pomysły i ciekawe niekonwencjonalnych rozwiązań w zakresie wyposażenia i aranżacji. Efekty tej współpracy możemy wszyscy zobaczyć w Nokia Garage we Wrocławiu” – powiedziała Aneta Antoszczuk, Project Coordinator, odpowiedzialna za realizację projektu w Kinnarps.

Keywords Kinnarps