Kraków Airport kończy przebudowę terminalu i wyznacza kolejne cele

Dzisiaj, 19 grudnia symbolicznie zakończyła się rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego. Dzięki dofinansowanemu z funduszy unijnych projektowi, który rozpoczął się blisko trzy lata temu, zwiększyła się w Kraków Airport przepustowość, bezpieczeństwo oraz standard świadczonych usług.

Docelowo przepustowość terminalu będzie wynosić 8 mln pasażerów. Nowa infrastruktura obiektu to także spełniające obecne normy wyposażenie: taśmociągi bagażowe, windy i schody ruchome, rękawy, instalacje sanitarne, wentylacja i klimatyzacja, instalacje elektryczne, teletechniczne, przeciwpożarowe ppoż., system kontroli bezpieczeństwa, dozorowe oraz umeblowanie.

ETAPY INWESTYCJI

Przebudowa i rozbudowa terminalu rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku od przekazania terenu Generalnemu Wykonawcy, firmie Astaldi SpA. Początkowo konieczna była rozbiórka obiektów, które znajdowały się na terenie nowej części terminalu. Były to m.in. pomieszczenia socjalne, magazyny, garaże i warsztaty.

Pierwszy etap budowy obejmował przede wszystkim prace ziemne, które trwały do jesieni 2013 roku. W dalszej kolejności wykonano konstrukcje żelbetowe. Jesienią 2014 roku zrealizowany był stan surowy nowej części obiektu. Kolejne kilka miesięcy – do wiosny 2015 roku zajęły prace związane z wykonaniem fasady budynku. W połowie września 2015 r. przeprowadzono odbiory oraz testy nowo wybudowanej części terminalu. W nowej części terminalu znalazły się: przestronna sala odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących bliskich, Visitor’s Centre - wspólny punkt informacji lotniskowej oraz informacji miejskiej InfoKraków. Uruchomiono też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, gwarantującą większą przepustowość, 11 poczekalni odlotowych (gate) dla kierunków Schengen i Non Schengen, dwie wieże przyrękawowe, strefę komercyjną i salony Business Lounge.

Rok później, w lipcu 2016 roku – tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży – oddano II etap inwestycji, który obejmował wybudowanie fragmentu budynku łączącego stary i nowy obiekt oraz przebudowę dawnej hali odbioru bagażu. Powstały tam nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, zlokalizowane bliżej punktów kontroli bezpieczeństwa. Oddany wówczas fragment terminalu to także dodatkowy punkt kontroli bezpieczeństwa, trzy dodatkowe poczekalnie odlotowe oraz kolejna karuzela w hali odbioru bagażu. Poszerzono również ofertę lotniska o kolejne sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, w tym długo oczekiwaną restaurację oraz salon Business Lounge Schengen z widokiem na płytę.
Oprócz budynku, prace prowadzone były również na zewnątrz obiektu. Przebudowany został wewnętrzny układ komunikacyjny, przez co poprawiono komfort poruszania się pasażerów pomiędzy obiektami infrastruktury lotniskowej. Łatwiejszy jest dojazd do terminala jak i wyjazd.

Trzeci i ostatni etap inwestycji obejmował modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Powstały tu kolejne stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (18 stanowisk), pięć przestronnych poczekalni odlotowych oraz nowoczesny terminal VIP. Powiększyła się również strefa handlowa  lotniska – powstały nowe punkty komercyjne i usługowe.

– Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do powstania terminalu. Inwestycja umożliwi pasażerom korzystanie z nowoczesnego obiektu, który zapewnia komfort i bezpieczeństwo podróży – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

W piątek pierwszy pasażer skorzystał ze zmodernizowanej najstarszej części terminalu. Dzisiaj symbolicznie kończymy trwający trzy lata proces inwestycyjny, współfinasowany ze środków unijnych. – podsumował Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport. Równocześnie patrzymy w przyszłość, podejmując nowe wyzwania. Przed lotniskiem kolejna ważna inwestycja, budowa nowej drogi startowej, bez której dalsze funkcjonowanie lotniska nie będzie możliwe. – podkreślił Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport.

Inwestycje prowadzone przez ostatnie trzy lata wymagały od naszych kontrahentów, pasażerów i pracowników wszystkich firm, zaangażowanych w obsługę pasażerów dużo wyrozumiałości. Bywało zimno lub gorąco, głośno i ciasno. Mimo tych wielu niedogodności w trakcie realizacji inwestycji sukcesywnie rozbudowywaliśmy siatkę połączeń oraz ilość obsługiwanych pasażerów. Dziękujemy za wyrozumiałość, cierpliwość i mamy nadzieję, że warto było czekać na zakończenie tej inwestycji. – powiedział Paweł Galiak, dyrektor pionu handlowego Kraków Airport

To był skomplikowany proces inwestycyjny, który rozpoczął się prawie dekadę temu. Kończymy go dzisiaj dzięki staraniom i dużemu zaangażowaniu wielu osób oraz służb uczestniczących w tym projekcie. Dziękuję wszystkim za współpracę i pomoc, bo dzięki temu udało się osiągnąć sukces i ukończyć kolejny etap w rozwoju krakowskiego lotniska – powiedział Zbigniew Tatara, dyrektor pionu rozwoju infrastruktury.

FUNDUSZE UNIJNE

Rozbudowa terminalu finansowana była ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (projekt POIS.06.03.00-00-014/12 pn. „Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącego terminalu pasażerskiego”), jego wyposażenie w infrastrukturę bezpieczeństwa ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, również w ramach POIiŚ (projekt „POIS.08.04.00-00-002/09 pn.: „Wyposażenie rozbudowanego terminalu pasażerskiego MPL Kraków – Balice w urządzenia bezpieczeństwa”).

Koszty budowy terminalu (wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa) to kwota rzędu 415 mln zł brutto. Inwestycje zostały sfinansowane ze środków własnych spółki, obligacji a także funduszy unijnych.

W ZMODERNIZOWANYM I ROZBUDOWANYM TERMINALU

Oddawany do użytku obiekt jest cztery razy większy niż przed rozbudową. Nowa przestrzeń terminalu to przede wszystkim nowe możliwości, zapewnienie pasażerom wszelkich udogodnień i ułatwień tak, by pobyt na lotnisku był komfortowy. Zastosowane rozwiązania gwarantują możliwość obsługi pasażerów i samolotów na poziomie wymaganym przez przewoźników regularnych, przy zachowaniu obowiązujących procedur bezpieczeństwa dotyczących pasażerów, załóg, bagażu rejestrowanego, bagażu podręcznego oraz statków powietrznych. Na krakowskim lotnisku jest zainstalowany najnowocześniejszy w Polsce system prześwietlający bagaże rejestrowane. Kraków Airport jest pierwszym lotniskiem w Europie wykorzystującym urządzenia CT (Computed Tomography) jako pierwszy stopień kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego. Zastosowane urządzenia pozwalają uzyskać trójwymiarowy obraz kontrolowanej walizki zapewniając jednocześnie detekcję materiałów niebezpiecznych.

Zmodernizowany i rozbudowany terminal w liczbach:  

  • 55 000 m2 - powierzchnia terminalu;

  • 4 200 m2 - łączna powierzchnia w m2 przestrzeni handlowo-usługowych

  • 3 wieże przyrękawowe i 3 rękawy/pomosty pasażerskie,  z możliwością zainstalowania dodatkowych 2 rękawów;

  • 9 stanowisk kontroli paszportowej w strefie odlotów w tym 1 przeznaczony do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, załóg oraz pasażerów priorytetowych oraz 1 tzw. „odwrócone stanowisko” dla pasażerów transferowych czyli tych, którzy podróżują ze strefy Non-Schengen do Strefy Schengen. Dla porównania w starym terminalu było 5 takich stanowisk;

  • 12 stanowisk kontroli paszportowej w strefie przylotów (dla porównania w starym terminalu było 6);

  • 45 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej oraz jedno dodatkowe dedykowane pasażerom VIP oraz jedno stanowisko do odprawy bagażu ponadwymiarowego;

  • 18 poczekalni odlotowych (gate): 14 poczekalni w strefie Schengen, 4 w strefie non-Schengen. Części z poczekalni w strefie Schengen jest elastyczna co oznacza, że może być włączona w zależności od potrzeb również do strefy non-Schengen (dla porównania w starym terminalu było 8 poczekalni odlotowych);

  • 3 nowoczesne linie kontroli bagażu, z urządzeniami prześwietlającymi o najwyższym obowiązującym w Polsce standardzie bezpieczeństwa;

  • 4 nowoczesne karuzele bagażowe. Jest możliwość dodania kolejnych dwóch karuzeli (dla porównania w starym terminalu były 2 karuzele);

  • 2 punkty Informacji Lotniskowej (w dawnym terminalu 1), w tym jeden połączony z informacją miejską (Visitor’s Centre);

  • 4 place zabaw oraz 5 pokoi dla rodziców z dziećmi (w dawnym terminalu 2);

  • 2 salony Business Lounge: jeden o powierzchni 276 m2 (było 160m2) w strefie odlotów Schengen oraz drugi o powierzchni 180 m2 (było 90 m2) w strefie odlotów Non-Schengen, oba wyposażone m.in. w łazienkę z prysznicem, strefę odpoczynku oraz pracy z dostępem do stanowisk komputerowych, nielimitowane bezpłatne wi-fi, barek samoobsługowy. Pasażerowie mogą też skorzystać z oferty gastronomicznej w porze śniadania oraz lunchu.

  • 1 nowoczesny terminal VIP o łącznej powierzchni 1100 m2 (powierzchnia dawnego terminalu VIP wynosiła 100 m2) zostanie oddany do dyspozycji gości w ciągu najbliższych tygodni. W nowym terminalu VIP znajduje się pokój dla załóg General Aviation, trzy sale konferencyjne, dwa apartamenty do indywidualnego wykorzystania. Jest osobne stanowisko odprawy biletowo-bagażowej, a także strefa kontroli bezpieczeństwa, paszportowa i celna. Goście terminalu VIP, wkrótce będą mogli korzystać również ze strefy handlowej. Umożliwi im to zakupy w strefie wolnocłowej przed odlotem;

  • 1 odnowiona kaplica, w której mogą odprawiać msze również księża podróżujący z pielgrzymami przez krakowskie lotnisko.

  • 2 pomieszczenia przeznaczone dla wyznawców innych religii.

UDOGODNIENIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Obiekt wyposażony został we wszelkie udogodnienia, w tym przede wszystkim dla osób niepełnosprawnych, w szczególności dla poruszających się na wózkach inwalidzkich (specjalna "niebieska ścieżka" obejmująca system dedykowanych oznaczeń, a także paneli przywoławczych ułatwiający osobom niepełnosprawnym poruszanie się po lotnisku oraz dojazd do obiektów terminalowych).  

DODATKOWE USŁUGI DOSTĘPNE JUŻ W TERMINALU

  • 4 aparaty telefoniczne: dwa w części ogólnodostępnej, kolejne po kontroli bezpieczeństwa. Każdy pasażer może dzięki nim połączyć się bezpłatnie z krajowymi numerami telefonów.
  • W nowym terminalu pokoje dla rodziców z dziećmi po przejściu kontroli bezpieczeństwa są wyposażone w kuchenki mikrofalowe.
  • Rodzice, którzy nie zabierają na urlop wózka, mogą skorzystać z bezpłatnej usługi lotniskowych wózków dziecięcych. Wózki dostępne są po przejściu kontroli bezpieczeństwa.
  • W strefie komercyjnej pasażerowie mogą skorzystać z następujących sklepów i punktów usługowych: wolnocłowego (duty free) – 2; gastronomia – 12; moda (fashion) – 1; akcesoria i biżuteria – 4; prasa i książki – 4; bank – 1; kantor – 2; bankomat – 8; poczta – 1; stanowiska wynajmu samochodów (rent a car) – 9 ( docelowo 12);
  • Operatorzy stref komercyjnych to: Lagardere, Keraniss; Krakowski Kredens; Amber Jewellery; MPL Services; United Souvenirs; Baltona; Currency Express; Euronet; Pekao SA; Circulis.

Również otoczenie terminalu zyskało nowe elementy architektury takie jak rowerowe SPA czyli wiata dla skuterów i rowerów wyposażona w zestaw narzędzi niezbędnych do drobnych napraw oraz wybieg dla zwierząt z ławeczką specjalnym poidełkiem i urządzeniami do zabawy, a wszystko to zlokalizowane obok nowego parkingu terenowego.

PLANY

  • Palarnie: jedna w strefie Schengen, druga w strefie Non-Schengen;
  • Osobne przejście, priorytetowe dla osób niepełnosprawnych, kobiet w zaawansowanej ciąży i osób do lat 3;
  • Centrum Edukacji Lotniczej, realizujące program „Wycieczki po lotnisku”;
  • 10 stanowisk drop off – każdy pasażer po odprawie, będzie miał możliwość samodzielnie wydrukować zawieszkę, umieścić ją na bagażu a następnie nadać bagaż do sortowni.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W sezonie zima 2015/2016 krakowskie lotnisko oferuje 65 połączeń regularnych do 57 portów w 17 krajach. Nowościami w sezonie zimowym są połączenia easyJet do Genewy, Manchesteru, Neapolu i Wenecji oraz połączenia Ryanair do Bournemouth i Belfastu. W sezonie zimowym 14 linii lotniczych oferuje połączenia z krakowskiego lotniska, są to: Airberlin, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, easyJet, Finnair, Jet2.com, KLM, Lufthansa, Norwegian, PLL LOT, Ryanair, SWISS International Air Lines oraz Skandynawskie Linie Lotnicze SAS. Do końca roku planowane jest obsłużenie ok. 4,9 mln pasażerów. Kraków Airport posiada zdywersyfikowaną siatkę połączeń lotniczych, dzięki czemu pasażerowie mogą korzystać z bogatej oferty przewozowej zarówno przewoźników tradycyjnych, jak i niskokosztowych. Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym do największych portów przesiadkowych w Europie, pasażerowie mogą dolecieć do każdego, najbardziej odległego miejsca na świecie.

Nowe połączenia w sezonie letnim 2017 to: EL-AL - Tel Awiw; PLL LOT – Chicago; Skandynawskie Linie Lotnicze SAS - Sztokholm (ARN), Ryanair – Walencji, Wenecji-Treviso, Pescary, Porto, Chanii, Lourdes; Eurowings - Düsseldorf.

Keywords Kraków Airport